Kolejna propozycja dla dzieci i rodziców z Grupy Bratki – Piątek 27.03.2020r.

,,Pierwsze kwiaty”

 

  1. Słuchanie wiersza ,,Jak pięknie jest na świecie”:

     ,, Jak pięknie jest na świecie” Dominika Niemiec

     Nie mogę uwierzyć, jak pięknie jest na świecie.

     Wszystko się zieleni, obsypuje kwieciem.

     Nastała wiosna, budzi się wszystko do życia.

     Małe przebiśniegi wychodzą z ukrycia.

     Radość w głośnych ptasich ćwierkaniach – ĆWIR! ĆWIR! – wybrzmiewa.

     Szczęśliwe są młode listki wzrastające na krzewach.

     Jest słonecznie, pachnąco, otoczenie pięknieje.

     A ja spacerując po parku, z radości się śmieję.

 

Rozmowa z dziećmi w oparciu o tekst utworu.

  • Jaka pora roku jest opisana w wierszu?
  • Jak wygląda świat?
  • Czy podoba wam się ta pora roku?
  • Dlaczego świat wiosną jest piękny?
  • Co robił bohater w wierszu? Jak się czuł?
  • Jak wy się czujecie, gdy wiosną spacerujecie po parku?

  1. ,,Rosnące listki” – zabawa zręcznościowo – relaksacyjna.

Dajemy dziecku niewielką zieloną chustkę z szyfonu. Dziecko siedzi na dywanie i słucha spokojnej muzyki. Zadaniem dziecka jest zgnieść chustkę w kulkę i spróbować zamknąć ją w dłoniach tak, aby nie było jej widać. Następnie powoli rozchyla dłonie i obserwuje, jak rosną listki – chustka w dłoniach. Zabawę należy powtórzyć kilkukrotnie.

 


  1. ,,Wiosenne kwiatki, co mają cztery płatki” – praca plastyczna z elementem liczenia.

Dziecko otrzymuje zieloną kartkę i plastelinę, wybiera po dwa kolory plasteliny. Z jednego koloru formuje niewielką kulkę i przykleja ją do kartki, tworząc środek kwiatka. Następnie z drugiego koloru formuje cztery kulki i dokleja je wokół wcześniej doklejonej kulki, tworząc płatki kwiatka. W środku kwiatka przykleja oczy – elementy dekoracyjne i uśmiech wykonany z kawałka drucika kreatywnego.


  1. ,, Pierwsze wiosenne kwiaty” – zabawa dydaktyczna.

Pokazujemy dziecku zdjęcia wiosennych kwiatów – tulipan, krokus, hiacynt ( zdjęcia z internetu, z gazet, książek) i zapoznajemy z ich nazwami. Dziecko opisuje ich wygląd, kolor, kształt, porównuje wielkości.

    


 

  1. ,,Wiosenny koncert” – tworzenie muzyki, ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Doroty Kossakowskiej.

Wiosenka się zbudziła porządek wnet zrobiła i wszystkie swe zwierzęta na koncert zaprosiła.

Wciąż wiele słychać wszędzie, wiosenny koncert będzie.

Kukułka już przygrywa, swym ku, ku wszystkich wzywa.

Kum, kum jej odpowiada, to żaba stara gada.

Ćwir, ćwir wróbelek śpiewa, wygania wszystkich z drzewa.

Kle, kle pan bocian powie: – budowę mam na głowie.

Bąk gruby też tu jest. Jak mówi? Może wiesz?

Bzum, bzum, bzum, bzum ja lubię robić szum.

I koncert ciągle trwa, bo zawsze ktoś coś ma.

Ku, ku, kle, kle lub bzyk, ćwir, ćwir, kum, kum, do wody myk.

 

Omówienie treści wiersza:

  • Kto zaprosił zwierzęta na koncert?
  • Jakie zwierzęta zaprosiła wiosna na koncert?

Wiosenny koncert – ćwiczenia ortofoniczne. Omówienie jakie dźwięki wydają zwierzęta występujące w wierszu:

  • Kukułki, ku – ku
  • Żaby, kum – kum
  • Wróble, ćwir – ćwir
  • Muchy, bzy – bzy
  • Bociany, kle – kle
  • Bąki, bzum – bzum

 

Rodzic może posłużyć się ilustracją albo wypowiedzieć nazwę zwierzątka, ptaka czy owada – dziecko naśladuje. Zabawę powtarzamy kilka razy.