Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – środa 08.04.2020

Temat dnia: ,,Pieczemy chleb!”

 

  1. ,,Kanapka” – masażyk

    Najpierw chleb pokroję.
    (uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka)
    Potem posmaruję.
    (głaszczemy całą powierzchnią dłoni plecy)
    Na to ser położę.
    (przykładamy wiele razy i na krótko dłonie do pleców)
    Pomidora dołożę.
    (rysujemy małe kółka na plecach)
    I posolę, i popieprzę.
    (dotykamy delikatnie plecy, przebierając palcami)
    Żeby wszystko było lepsze.
    (masujemy)
    Już nie powiem ani słowa,
    (ugniatamy delikatnie)
    bo kanapka jest gotowa.
    (robimy wielkie „aaaaam”, chwytamy dziecko i oczywiście… zjadamy!)


  1. Jak powstaje chleb? Proponuję wprowadzić dziecko w dzisiejszą tematykę krótkimi zagadkami:

,,Okrągły, podłużny, chrupiący i świeży.

Jesz go na śniadanie, na stole w koszyku leży.

Nożem go pokroisz, cienkie kromki zrobisz, dżemem posmarujesz

I zdrowe kanapki z niego przygotujesz.” (chleb)

,,Pachnący chlebek w sklepie czeka na ciebie.

To pan w białej czapce piecze go dla ciebie.” (piekarz)

 

Po odgadnięciu zagadek proponuję małą rozmowę na temat chleba. Można zadać pytania takie jak: Co to jest chleb? Z czego się go robi? Kto zajmuje się pieczeniem chleba? Czy znasz jakieś rodzaje pieczywa? (pomocne mogą być poniższe ilustracje). Które wypieki należą do twoich ulubionych i dlaczego? Na podstawie ilustracji dziecko może także spróbować określić kształt pieczywa danego rodzaju. Na zakończenie tego zadania można zaproponować zabawę w piekarza i upieczenie pysznego, pachnącego chleba!


  1.  Niezwykle smakowite zadanie. Ważne, by zaangażować dziecko do przygotowania chleba. Nawet maluchy poradzą sobie z łączeniem składników z niewielką pomocą rodziców 😉

 

,,Szybki chleb pszenny”

Składniki:

  • 1,5 szklanki mąki pszennej typ 650
  • 1,5 szklanki mąki pszennej typ 750 (można zastąpić 650)
  • 1 i 1/4 szklanki ciepłej wody
  • 1 opakowanie suchych drożdży (7 g)
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżeczka cukru
  • odrobina oliwy z oliwek

* (w tym przepisie szklanka ma pojemność 250 ml)

 

Przygotowanie:

Mąki wsypujemy do miski, dodajemy sól, drożdże oraz cukier. Mieszamy. Dolewamy ciepłą wodę i mieszamy łyżką do połączenia składników. Przekładamy na stolnicę i zagniatamy ciasto. Wyrabiamy, aż stanie się gładkie i elastyczne – ok. 5 do 10 minut. Przekładamy do miski, nakrywamy ściereczką i zostawiamy na 15-20 minut do wyrośnięcia. Po tym czasie ciasto uderzamy pięścią, wyjmujemy i formujemy okrągły bochenek. Smarujemy go za pomocą pędzelka ciepłą wodą z odrobiną oliwy. Nacinamy ostrym nożem, aby nie popękał (ok 3 nacięcia). Przekładamy na płaską blaszkę sypniętą mąką lub otrębami. Wstawiamy do zimnego piekarnika i nastawiamy temperaturę na 190°C (bez termoobiegu). Pieczemy ok. 35-45 minut do uzyskania rumianej, chrupiącej skórki. Studzimy na kratce.

 


  1. Wysłuchanie utworu ,,Młynarz”. Można przygotować krótką inscenizację do słów piosenki.

  1. ,,Rosnące farby” – do przygotowania rosnących farb potrzebne będą: mąka, sól, woda, dodatkowo barwniki spożywcze, lub farbki. Mąkę, sól oraz wodę w ilościach jeden do jednego (np. po pół szklanki każdego ze składników) mieszamy ze sobą. Tak uzyskaną masę możemy podzielić i zabarwić. Teraz czas na twórczą pracę! Nie malujcie zbyt grubo, bo farbki mogą nie dać rady wyrosnąć 😉. Kartkę z obrazkiem należy wstawić do kuchenki mikrofalowej (moc 800W) na około 30 sekund. Farby po wypieczeniu wysychają, twardnieją i unoszą się tworząc piękny wielobarwny efekt spieczenia.

 


  1. Degustacja upieczonego chleba. Wspólne przygotowanie kolorowych kanapek, nie zapomnijcie o warzywach 😉

 


  1. ,,Piekarz” – lepienie z plasteliny różnego rodzaju pieczywa: chleba, bagietek, rogalików, bułek. Możecie wykorzystać je do zabawy w piekarnię To dobre ćwiczenie stymulujące rozwój małej motoryki.

 


 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com