Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – piątek 03.04.2020

Temat dnia: ,,Czym różni się pisanka od kraszanki?”

 

  1. ,,Pisanka” – masażyk. Masażyk warto najpierw zaprezentować dziecku na większym pluszaku, czy poduszce. Rodzic prowadzi masażyk, później następuje zmiana ról.

 

W moim koszyczku leży pisanka… (rysujemy kształt pisanki na

plecach osoby siedzącej z przodu).

Na tej pisance są namalowane… (paski, kropki,

kwiatki, gwiazdki itp. – rysujemy na plecach wzory o których mowa)


  1. Zabawa ruchowa – naśladowanie zwierząt, które kojarzą się z Wielkanocą. Dziecko swobodnie spaceruje po dywanie. Na sygnał rodzica naśladuje wymienione zwierzę np. Poruszaj się jak świąteczny zajączek, kwoka z jajkiem, pisklak, który dopiero wykluł się z jajka, brykający baranek.

 


  1. Słuchanie wierszyka D. Niemiec i rozmowa na jego temat. Można zadać dziecku następujące pytania: Jak się czuje dziewczynka oczekując na Wielkanoc? Co przygotowała na Wielkanoc? Jak wyglądają przygotowane przez dziewczynkę jajka? Warto wyjaśnić także, czy są ,,wybitki”. Wybitki można było zdobyć w grze polegającej na toczeniu, np. po stole pisanek, czy kraszanek, tak, by się ze sobą zderzyły. Te jajka, które zostały stłuczone, przechodziły na własność osoby, której pisanki, czy kraszanki pozostały całe. To dobry moment, by przypomnieć, że w grach nie chodzi o wygraną, ale o dobrą zabawę.

PDF – zadanie 3 pisanki

 

,,Wielkanocne pisanki” – D. Niemiec

 

Czekam na Wielkanoc, na czekoladowe króliczki i kurki.

A! I jeszcze czekam na słodkie mazurki.

A przy tym wszystkim jestem wyjątkowo zadowolona,

bo mama będzie na pewno niezmiernie zdziwiona,

gdy zobaczy przeze mnie samodzielnie przygotowane

pisanki i kraszanki, pięknie malowane.

Są w paski i w kropki, z kwiatkami i jednolite,

wszystkie mają na sobie wzorki znakomite.

Są przepiękne i w koszyczku czekają na święta.

Dzięki nim każdy będzie o tradycji pamiętać,

by iść na wybitki. Wielkanocne, kolorowe jajka zdobywać.

Zadowolona będę jeszcze bardziej, gdy będę w tej grze wygrywać.

 


  1. ,,Na ziemi zostaje…” – zabawa ruchowa. Dziecko tańczy swobodnie w rytm muzyki (można wykorzystać utwór ,,Zając” – z zadania nr 7). Na hasło ,,Na ziemi zostaje… (część ciała, np. łokcie, brzuch, stopy, plecy itd.) dziecko stara się przybrać taką pozę, by dywanie pozostała wymieniona część ciała. Dobra zabawa gwarantowana 😉

 


  1. ,,Plusk” – zabawa matematyczna. Potrzebne będą: duża miska, woda oraz dziesięć kamieni (lub innych rzeczy, które są na tyle ciężkie, że mogą pójść na dno miski). Zabawa polega na tym, że dziecko siedzi tyłem do miski z wodą. Rodzic wrzuca do wody po kolei trzy kamienie i zadaje pytanie ,,Ile kamieni jest teraz w misce? Pokaż tyle palców”. Zabawa trwa do czasu, aż wszystkie kamienie znajdą się w wodzie.

 


  1. ,,Która pisanka nie pasuje? – wykonanie karty pracy. Na karcie pracy znajdują się pisanki. W każdym rzędzie znajduje się pisanka, która nie pasuje do pozostałych. Zadaniem dziecka jest określić, która z nich nie powinna się tam znaleźć oraz uzasadnić swój wybór.

PDF – zadanie 6 karta pracy

 


  1. Taniec do piosenki ,,Zając”. Można przygotować krótką inscenizację do słów piosenki.

  1. ,,Żółte kurczaczki” – ćwiczenie oddechowe. Do tego zadania potrzebny będzie mały żółty kurczaczek (np. z włóczki), może być także większe piórko. Dziecko umieszcza kurczaczka, lub piórko na otwartej dłoni i dmucha w nie w taki sposób, by spadło z dłoni. Ćwiczenie można powtórzyć kilka razy.

 


  1. ,,Moja pisanka” – zachęcam do wykonania własnej pisanki, czy kraszanki – metoda dowolna 😉

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com