Wtorek – 14.04.2020

Temat dnia: Na polu.

 

  1. Wieś i miasto

Szukanie różnic i podobieństw na podstawie zdjęć. Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia

terenów wiejskich i miejskich. Prosi o wskazanie różnic i podobieństw.

 


  1. Słoma i siano

Rodzic pokazuje obrazki siana i słomy oraz wyrazy do czytania globalnego. Pyta dziecko, czym różni się słoma od siana:

 

siano

– wysuszona trawa, pożywienie dla zwierząt, bardziej miękkie, zielone,

słoma

– odpadowy materiał po koszeniu zboża, szorstka,

 

Czytanie globalne


  1. Do czego służy strach na wróble?

Rodzic zadaje dziecku pytania:

 

  • Do czego służy strach na wróble na polu?
  • Kogo ma odstraszać?
  • Dlaczego odstrasza się ptaki z pól?
  • Co takiego robią?
  • Co wyjadają ptaki na polach?

 

 


  1. Od ziarenka do bochenka

Opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi

 

–– Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie

odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…

–– Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).

–– Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren

powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki

chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).

–– Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć

pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki

wdech i wydech).

–– Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do przedszkola.


 

  1. Siejemy owies

Nasiona owsa można kupić w sklepie ogrodniczym albo na targu. Jako naczynie możemy wykorzystać płaską tackę albo talerzyk, plastikową donicę albo ozdobny pojemnik.

  • Jeśli wybierzemy płaskie naczynie, wtedy wypełniamy je grubą warstwą ligniny bądź waty – podłoże to trzeba dobrze nawilżyć (wody należy wlać tyle, aby wata czy lignina była dobrze nią nasączona). Doniczki albo inne wyższe pojemniki wypełniamy ziemią wymieszaną z piaskiem (podłoże należy dobrze zwilżyć).
  • Nasiona owsa rozmieszczamy równomiernie na podłożu, a następnie obficie spryskujemy wodą. Naczynie z wysianym owsem najlepiej postawić w ciepłym i dobrze oświetlonym miejscu – idealny będzie kuchenny parapet nad grzejnikiem. Naczynia z wysianymi nasionami można przykryć folią.
  • Pamiętajmy, aby podłoże w naczyniu było zawsze wilgotne, ale nasiona nie mogą „pływać” w wodzie, bo zgniją!
  • Po 8–10 dniach owies powinien wzejść.

  1. Zabawa logopedyczna – huśtawka

Ułóż dziecko wygodnie na plecach. Na jego brzuszku połóż książkę, posadź na niej misia lub inną ulubiona zabawkę. Dziecko, wdychając i wydychając powietrze huśta misia, który to unosi się, to opada. Dziecko musi oddychać powoli i spokojnie, tak, żeby miś nie spadł z huśtawki.

 


  1. Zabawa logopedyczna – bąbelki
    Przygotujcie kubek i słomkę. Do kubka nalejcie wodę i płyn do mycia naczyń. Zadaniem dziecka jest dmuchanie w słomkę w taki sposób by w kubku wytworzyło się jak najwięcej piany.

 

  1. 8. Ćwiczenia gimnastyczne.

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ


Karty pracy.