Piątek – 03.04.2020 r.
Temat dnia: Po co hodujemy „łaciate” krowy?
Dobre ma zwyczaje,
Mleko ludziom daje. (krowa)
Zwykle bywa w sklepie,
w kostkach sprzedawane.
Będzie nim pieczywo
w mig posmarowane. (masło)
Jest dziurawy, lecz tych dziurek
nigdy nie łatamy.
My kroimy go w plasterki
i z chlebem zjadamy. (ser)
Jest białe i pyszne,
Krówka nam je daje,
Pij je już od rana
Zdrowy wtedy będziesz (mleko)
„Wiosną, latem i jesienią, na wiejskiej łące, którą nazywamy pastwiskiem, pasą się krowy. W ich wymionach powstaje mleko. Na noc krowy wracają do obory. Codziennie rano i wieczorem gospodarz przystępuje do dojenia krów. Kiedyś robił to ręcznie i nie było to łatwe zadanie. Dzisiaj ma elektryczne dojarki, które ułatwiają mu pracę. Ściągają mleko z wymion krowy i rurkami odprowadzają je do przygotowanych wcześniej dużych pojemników. Pojemniki z mlekiem jadą do mleczarni. Tam odbywa się pewien tajemniczy proces. PASTERYZACJA. Gdy się ten proces zakończy, mleko jest rozlewane do takich opakowań, w których możemy je potem kupować. W mleczarni po obróbce mleka powstają też inne produkty / kefiry jogurty sery. Teraz następuje załadunek mleka i transport do sklepów. Tam sprzedawca ustawia mleko na półkach, gdzie każdy kupujący może je łatwo znaleźć.
Rodzic prezentuje dziecku piramidę zdrowego żywienia i krótko przypomina jej funkcję. Następnie rozkłada obrazki ukazujące różne produkty żywnościowe i prosi dziecko, aby wskazało produkty otrzymywane z mleka. Rozmawia z dzieckiem na temat znaczenia produktów nabiałowych w diecie człowieka.
– pokaż dziecku wydrukowaną małą oraz dużą literkę „Ł”, „ł”,
– poproś, aby narysowało literkę paluszkiem w powietrzu oraz na stole (możecie również użyć do tego zaproponowanej wcześniej zabawy z tacką i mąką),
– zapytaj dziecko, jakie zna wyrazy:
– poproś, aby każdy wymieniony wyraz podzieliło na sylaby oraz głoski,
– wykonajcie karty pracy,
Do wykonania tego ćwiczenia potrzebny będzie komputer lub tablet.
https://szaloneliczby.pl/policz-kropki/
Uważacie, że poruszanie się slalomem jest łatwe? To spróbujcie to zrobić z zawiązanymi oczami! Ta zabawa poprawia koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową. Zaczynacie od rozstawienia dwóch butelek po pokoju. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie gdzie stoją, po czym zawiązujecie mu oczy. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej z butelek. Gdy uda mu się przejść poziom, dokładacie kolejną przeszkodę i tak do momentu, aż skończą Wam się w domu butelki 🙂
Przygotujcie mały słoiczek z zakrętką, do którego wlejecie tłustą śmietanę. Intensywnie potrząsajcie słoikiem przez kilka minut i obserwujcie jak powstaje masło.
Do wykonania doświadczenia potrzebujecie:
– głębokiego talerza
– mleka
– kilku barwników spożywczych
– detergentu np. płynu do mycia naczyń
– patyczka kosmetycznego
W pierwszej kolejności napełniacie talerz mlekiem. Następnie wlewacie do niego po kilka kropel barwników spożywczych (nie mogą być zbyt gęste). Na koniec dodajecie płyn do naczyń lub nabieracie go na patyczek i moczycie w mleku. Co widzicie? Tęczę na talerzu? Dzieje się tak, ponieważ barwniki mają mniejszą gęstość niż mleko i pozostają zawieszone między molekułami tłuszczu. Jeśli ktoś ogląda reklamy, to wie, że detergent rozbija molekuły tłuszczu i sprawia, że barwniki rozprzestrzeniają się w białej cieczy. Ten eksperyment pokazuje różnicę napięć powierzchniowych.
https://www.youtube.com/watch?v=Zgs1aH-tmcM&feature=emb_title
Składniki:
2 szklanki śmietany kremówki 36%
puszka masy krówkowej
½ szklanki rodzynek
4 łyżki orzechów włoskich
Przygotowanie: Śmietanę ubij na sztywno mikserem. Dodawaj powoli masę krówkową, cały czas miksując. Posiekane orzechy i rodzynki wsyp do masy. Wymieszaj łyżką lub łopatką. Przełóż masę do pojemnika, który można mrozić i włóż do zamrażarki. Po około 1 godzinie wyjmij lody z zamrażarki i ponownie zamieszaj. Pozostaw lody na kilka godzin w zamrażarce.