31.03.2020 r. – wtorek

Temat dnia: Skąd się biorą jajka.

 

  1. Stworzenie siatki wiedzy na temat jajka

Rodzic z dzieckiem próbuje opisać cechy charakterystyczne jajka.

 

Przykładowe opisy:

  • Jajka mają twardą skorupkę.
  • Jajka mają kruchą skorupkę.
  • Jajko może się łatwo rozbić.
  • Jajko może mieć różne kolory.
  • Jajko może mieć różne kształty.
  • Największe jajko to jajko strusie.
  • Jajko ma w środku żółtko.
  • Jajko ma w środku białko.
  • Żółtko może być podwójne.
  • Jajko może być na twardo albo na miękko.
  • Jajko może być sadzone.
  • Nie wszystkie jajka są jadalne.
  • Jajka maluje się na Wielkanoc.
  • Zając chowa dzieciom jajka na Wielkanoc.

  1. „Ptaki i ich jaja”

Rodzic zadaje dziecku pytanie:

  • Jakie zwierzęta znoszą jajka?
  • Czy są to tylko ptaki?

 

– Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcia jaj różnych ptaków (jaja kurze, przepiórcze, strusie) i wprowadza wyrazy do czytania globalnego: PRZEPIÓRKA, STRUŚ, KURA.

– Dzieci dopasowują zdjęcia jaj do ptaków.

– Na koniec porównują wielkość i kolory jaj.

 

Rodzic pyta, czym różni się kura od koguta. Następnie pokazuje zdjęcia kury i koguta, dziecko szuka między nimi różnic i podobieństw. Na koniec rodzic przekazuje kilka ciekawostek o kurze: (jest ptakiem, który kiepsko lata, nie ma gruczołów potowych, zniesienie jajka zajmuje jej mniej więcej dobę).

 

Czytanie globalne – PDF

 

 


  1. Skąd się bierze pisklę? – historyjka obrazkowa.

Rodzicu, wydrukuj dziecku obrazki i poproś, aby ułożyło je w odpowiedniej kolejności.

 

 


  1. „Jak wygląda pisklę?” – zabawa plastyczna

Rodzicu przygotuj: stempel z korka, żółtą farbę, kredki, kartki

 

Wykonanie kurczaczków techniką stemplowania. Rodzic przygotowuje stempel z korka, macza go w żółtej farbie, dorysowuje do śladu stempla nogi, dziób, oczy i skrzydełka – powstaje pisklę. Dzieci tworzą prace plastycznie zgodnie ze wzorem.


  1. Jakie potrawy można zrobić z jajek? – zabawa plastyczna

Rodzicu przygotuj: kartki, kredki, dziurkacz, wstążkę

 

Dziecko tworzy książkę kucharską, zawierającą potrawy z jajek, rysują swoje pomysły (jajecznica, jajko sadzone, jajko na twardo, jajka faszerowane, kogel-mogel itp.). Prace zostają omówione, uporządkowane i połączone za pomocą wstążki w książkę kucharską.

Rodzic pyta dziecko, jak robi się jajko na miękko i na twardo, po czym gotuje jajka na miękko i twardo. Dziecko obserwuje, co stało się z żółtkiem i białkiem. Na koniec próbują jajek, a rodzic opowiada o ich wartościach odżywczych.


  1. W zagrodzie” – zabawa ruchowa

Na polecenie rodzica, dziecko naśladuje ruchy i głos danego zwierzęcia:

 

Piesek szczeka: Hau, hau, hau.

Kotek miauczy: Miau, miau, miau.

Kura gdacze: Ko, ko, ko.

Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.

Gąska gęga: Gę, gę, gę.

Owca beczy: Be, be, be.

Koza meczy: Me, me, me.

Indor gulgocze: Gul, gul, gul.

Krowa ryczy: Mu, mu, mu.

Konik parska: Prr, prr, prr.

A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.


  1. Karty pracy