31.03.2020 r. – wtorek
Temat dnia: Skąd się biorą jajka.
Rodzic z dzieckiem próbuje opisać cechy charakterystyczne jajka.
Przykładowe opisy:
Rodzic zadaje dziecku pytanie:
– Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcia jaj różnych ptaków (jaja kurze, przepiórcze, strusie) i wprowadza wyrazy do czytania globalnego: PRZEPIÓRKA, STRUŚ, KURA.
– Dzieci dopasowują zdjęcia jaj do ptaków.
– Na koniec porównują wielkość i kolory jaj.
Rodzic pyta, czym różni się kura od koguta. Następnie pokazuje zdjęcia kury i koguta, dziecko szuka między nimi różnic i podobieństw. Na koniec rodzic przekazuje kilka ciekawostek o kurze: (jest ptakiem, który kiepsko lata, nie ma gruczołów potowych, zniesienie jajka zajmuje jej mniej więcej dobę).
Rodzicu, wydrukuj dziecku obrazki i poproś, aby ułożyło je w odpowiedniej kolejności.
Rodzicu przygotuj: stempel z korka, żółtą farbę, kredki, kartki
Wykonanie kurczaczków techniką stemplowania. Rodzic przygotowuje stempel z korka, macza go w żółtej farbie, dorysowuje do śladu stempla nogi, dziób, oczy i skrzydełka – powstaje pisklę. Dzieci tworzą prace plastycznie zgodnie ze wzorem.
Rodzicu przygotuj: kartki, kredki, dziurkacz, wstążkę
Dziecko tworzy książkę kucharską, zawierającą potrawy z jajek, rysują swoje pomysły (jajecznica, jajko sadzone, jajko na twardo, jajka faszerowane, kogel-mogel itp.). Prace zostają omówione, uporządkowane i połączone za pomocą wstążki w książkę kucharską.
Rodzic pyta dziecko, jak robi się jajko na miękko i na twardo, po czym gotuje jajka na miękko i twardo. Dziecko obserwuje, co stało się z żółtkiem i białkiem. Na koniec próbują jajek, a rodzic opowiada o ich wartościach odżywczych.
Na polecenie rodzica, dziecko naśladuje ruchy i głos danego zwierzęcia:
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Ko, ko, ko.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: Me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.