Czwartek, 16.04.2020r.

TEMAT DNIA: TRAKTOR

 

Hej Słoneczniki! Nadal pozostajemy na wsi i przyglądamy się pracy rolnika. Dziś będziemy uczyć się o jednej z maszyn, które ułatwiają pracę w gospodarstwie.

 

  1. WIERSZ „TRAKTOR”

Przeczytajcie wiersz. Poproście rodziców aby wyjaśnili wam trudne słowa.

 

„Traktor” Cezary Piotr Tarkowski

Stoi traktor na podwórzu,

zabłocony, cały w kurzu.

Latem pełni ważną rolę,

bo wyjeżdża często w pole,

ciągnie, orze i bronuje –

bardzo ciężko tam pracuje.

 

 

Orka –wykonywana pługami, ma na celu odwrócenie i pokruszenie uprawianej warstwy roli.

Bronowanie – zabieg uprawowy wykonywany broną w celu płytkiego spulchnienia roli, pokruszenia brył i skorupy glebowej, zniszczenia chwastów, przerwania parowania wody, wyrównania powierzchni pola oraz przykrycia materiału siewnego roślin.


  1. ZABAWA MATEMATYCZNA „KOŁA”

Przyjrzycie się uważnie obrazkowi traktora. Policzcie uważnie ile traktor ma kół (dla ułatwienia na ilustracji pokazano traktor z obu stron). Jeśli macie w domu traktor-zabawkę, użyjcie go również do liczenia. Porównajcie wielkość kół – czy wszystkie są takie same? Ile jest kół większych a ile mniejszych?

 


  1. ZABAWA GRAFOMOTORYCZNA „KOLOROWE KOŁA”

Przygotujcie kredki w różnych kolorach oraz kartke. Najlepiej, jeśli znajdziecie duży arkusz lub szary papier.

Posłuchajcie piosenki o traktorze (link poniżej) i próbujcie w czasie jej trwania poruszać się i wydawać dźwięki jak traktor. Gdy mama lub tata przerwie na chwilę piosenkę i wymieni dowolny kolor, narysujcie jak najszybciej koło odpowiednią kredką.

https://www.youtube.com/watch?v=x-Em-OEzv7g


  1. ZABAWA GRAFOMOTORYCZNA „POŁĄCZ KROPKI”

Wydrukujcie obrazek i narysujcie traktor łącząc kropki.

 

PDF 1


  1. PUZZLE

Wydrukujcie wybrany obrazek pokolorujcie go. Przetnijcie go samodzielnie na kilka części (3-5) lub poproście o pomoc rodziców. Ułóżcie puzzle i przyklejcie cały obrazek na kartkę.

PDF 2

PDF 3


  1. ZABAWA RUCHOWA „TRAKTOR JEDZIE W POLE”

Poszukajcie w domu taśmy malarskiej. Naklejcie wspólnie z rodzicami wymyśloną trasę na podłodze. Jeśli nie macie taśmy, możecie wykorzystać np. linę czy sznurek. Spróbujcie poruszać się po wyznaczonej trasie zachowując równowagę.


  1. ZABAWA MATEMATYCZNA „TRAKTOR”

Przyjrzyjcie się uważnie każdemu obrazkowi. Policzcie uważnie kropki obok traktora na ilustracjach – właśnie tyle stogów siana musi zabrać ciągnik. Wskażcie który z trzech obrazków na dole jest poprawny.

 

*RODZICU, ze względu na różny stopień rozwoju umiejętności matematycznych w grupie, umieszczam większy zakres wartości liczb, aby zindywidualizować zadanie do możliwości każdego dziecka. Spróbujcie wybrać te z obrazków, które odpowiadają możliwościom Waszych pociech.

 


  1. ZABAWA PLASTYCZNA „UMIEM RYSOWAĆ”

Dla wszystkich, którzy lubią rysować proponujemy naukę rysowania traktora krok po kroku.

PDF 4