Wtorek, 14.04.2020r.

TEMAT DNIA: NA POLU

 

Witajcie kochane Słoneczniki. Witamy was po świętach. Mam nadzieję, że spędziliście je radośnie i że Wielkanocny Zajączek nie zapomniał o was. 😉

W tym tygodniu zapraszamy na dalszą podróż na wieś. To bardzo interesujące miejsce i z pewnością dowiemy się jeszcze wielu ciekawych rzeczy. A więc zaczynamy!

 

  1. Czy wiecie czym jeszcze, oprócz hodowli zwierząt zajmuje się rolnik? Odgadnijcie zagadkę. Pomoże wam w tym obrazek.
  • Wysiane w ziemię – zaczyna kiełkować, by latem złotym ziarnem zaowocować. (zboże)

 


  1. Tak, rolnik zajmuje się uprawą zboża. Przyjrzyjcie się obrazkom różnych zbóż. Poproście rodziców, aby przeczytali wam ich nazwy. Spróbujcie znaleźć różnice w ich wyglądzie.

 

 


  1. A teraz kolejna zagadka. W odpowiedzi pomoże wam obrazek.
  • Z ziarenek zrobiona i w młynie przemielona (mąka).

 


  1. Skąd się bierze mąka? Przeczytajcie z rodzicami opowiadanie o Ani i Uszatku i spróbujcie znaleźć odpowiedź.

 

Ania poszła na spacer. Wzięła ze sobą Uszatka. Szli ścieżką przez pole. – Spójrz – powiedział Miś – ile tu trawy rośnie na polu! Będzie można na niej fikać koziołki. – Koziołki będziesz fikał gdzie indziej – uśmiechnęła się Ania. – Tej trawy nie wolno deptać. To żyto. Będzie z niego chlebek. Miś nic nie odpowiedział, ale bardzo się zdziwił: „Przecież chleb robi się z mąki, a mąka jest biała, nie zielona”. Po drodze jechał wóz. A na wozie siedział dziadek Walenty. – Siadajcie – zaproponował Ani i Misiowi. Ania i niedźwiadek usiedli na worku. – Co jest w tym worku? – zapytał Miś. – Żyto. Będzie z niego chlebek – powiedział dziadek i wyjął z worka garść złocistych ziarenek. Uszatek znów się zdziwił: „Przecież chlebek robi się z mąki, a nie złotych ziarenek”. Gdy Ania i Uszatek przyjechali do domu, Miś zaraz poprosił o kromkę chleba. Ach! Jak mu smakował chleb po spacerze! Jadł z apetytem i myślał: „Jak to jest naprawdę z tym chlebem? Jem go codziennie i nie wiem, czy zrobiono go z mąki, czy ze złotych ziarenek, czy też z zielonej trawy”? Podrapał się Uszatek w opuszczone uszko i zamyślił się głęboko: „Kto mi wytłumaczy to wszystko?”.


  1. Mąka jest bardzo ważnym produktem w kuchni i przygotowujemy z niej wiele pysznych rzeczy. Oto zagadka, która opowie wam o jednej z nich.

 

  • Okrągły, podłużny, chrupiący i świeży. Jesz go na śniadanie, na stole w koszyku leży. Nożem go pokroisz, cienkie kromki zrobisz, dżemem posmarujesz i zdrowe kanapki z niego przygotujesz. (chleb)

 


  1. Kto zajmuje się wypiekiem chleba? Odgadnijcie kolejną zagadkę.
  • Pachnący chlebek w sklepie czeka na ciebie. To pan w białej czapce piecze go dla ciebie. (piekarz)

 


  1. Jak powstaje chleb? Obejrzyjcie z rodzicami prezentację i zobaczcie jak wygląda praca piekarza.

 

PREZENTACJA


  1. UTRWALENIE WIADOMOŚCI

Dziś zajęliśmy się bardzo trudnym tematem, ale z pewnością wspólnie z rodzicami doskonale sobie z nim poradziliście.

Aby utrwalić zdobyte wiadomości, przyjrzyjcie się uważnie obrazkom pokazującym proces powstawania chleba – od ziarenka do bochenka. Rodzice z pewnością Wam w tym pomogą.

 

1) oranie ziemi (traktor);

 

2) wysiew zboża (mechaniczny);

 

3) koszenie zboża (kombajn);

 

4) młócenie zboża (kombajn z młocarnią);

 

5) mielenie zboża (młyn wiatrowy);

 

6) piekarz wyrabiający ciasto na chleb i bułki;

 

7) piekarz wyciągający chleb z pieca;

 

8) sprzedaż chleba w sklepie.


  1. ZABAWY PLASTYCZNE:

A teraz dajemy odpocząć naszym główkom i zapraszamy do zabawy nasze ręce. Proponujemy trzy zabawy plastyczne. Wybierzcie na które macie największą ochotę, a jeśli macie dużo czasu, możecie wykorzystać wszystkie.

 

  1. Zabawa sensoryczna – rysowanie po mące. Wysypcie trochę mąki na tacę lub głębszy talerz. Palcami twórzcie własne rysunki. Gdy będziecie chcieli narysować nowy, wystarczy wygładzić powierzchnię mąki i rysować dalej.

 

  1. Mączne obrazki– narysujcie klejem na kolorowej kartce dowolny rysunek a następnie posypcie go mąką.

 

  1. Jestem piekarzem – praca plastyczna. Przygotujcie masę solną z 1 szklanki soli i 1 szklanki mąki. Dodajcie łyżkę oleju i tyle wody, by masa była plastyczna i niezbyt rzadka. Formujcie z ciasta chleby, bułki, rogale, ciastka i inne wyroby, które piecze piekarz. Po wykonanej pracy poproście rodziców, by wysuszyli wasze wypieki w piekarniku, a następnie pomalujcie je farbami.

 

 

Możecie pochwalić się waszymi pracami wstawiając zdjęcia na przedszkolnym Facebooku. J


  1. W czasie prac plastycznych możecie posłuchać piosenki „ Mało nas do pieczenia chleba” i nauczyć się jej śpiewać.

https://www.youtube.com/watch?v=me0rj9xAebE


  1. Na koniec mamy dla was nagranie bajki. Możecie poprosić rodziców, aby włączyli wam ją przed pójściem spać.