Piątek, 03.04.2020r.

TEMAT DNIA: PRZYSMAKI ZWIERZĄT

 

Witajcie! Dziś ostatnie nasze spotkanie ze zwierzętami z wiejskiego podwórka. Będziemy uczyć się o tym, jakie są ich ulubione przysmaki. Nie zabraknie ciekawych zabaw i zadań a na samym końcu naszych zajęć napotkacie małą niespodziankę. 😉 Zaczynamy!


  1. PIOSENKA „Stary Donald farmę miał”

Wysłuchajcie uważnie piosenki. Jakie zwierzęta w niej występowały? Spróbujcie nauczyć się piosenki na pamięć. W czasie śpiewu możecie naśladować wybrane zwierzęta.

„Stary Donald farmę miał” sł. i muz. tradycyjne

 

Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

Na tej farmie pieska miał ija, ija, oł!

Słychać hau, hau tu,

Hau, hau tam,

Hau tu, hau tam,

Wszędzie hau, hau,

Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

 

Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

Na tej farmie krowy miał ija, ija, oł!

Słychać mu, mu tu,

Mu, mu tam,

Mu tu, mu tam,

Wszędzie mu, mu,

Stay Donald farmę miał ija, ija, oł!

 

Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!

Na tej farmie kaczki miał ija, ija, oł!

Słychać kwa, kwa tu,

Kwa, kwa tam,

Kwa tu, kwa tam,

Wszędzie kwa, kwa,

Stary Donald farmę miał ija, ija oł!

 

 

Jeśli macie ochotę, możecie obejrzeć również teledysk do piosenki w nieco rozbudowanej wersji.

https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

 


  1. WIERSZ „JAK KOTEK ZWIERZĘTA MLEKIEM CZĘSTOWAŁ”

Przeczytajcie wiersz. Poproś dziecko aby spróbowało odpowiedzieć na pytania pod tekstem. Jeśli będzie miało z tym trudności, przeczytajcie wiersz ponownie.

 

 

„Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował” Halina Bechlerowa

 

To jest Filik – kotek bury. Ma wąsiki i pazury.

Dobry jest ten kotek Filik: chce, by wszyscy mleko pili.

Stanął Filik przy kurniku.

– Czy chcesz mleka, koguciku?

Lecz kogucik z kurką czarną na śniadanie jedli ziarno.

Koło żłobu stoi konik. Filik ładnie się ukłonił.

– Lubisz mleko?

– Nie, ja rano smaczny owies jem i siano.

Do królika kotek podszedł.

– Pij, pij mleczko, bardzo proszę!

Ale królik siadł pod drzewkiem: chrupu, chrupu – gryzł marchewkę […]

Więc do krówki poszedł kotek.

– Czy na mleko masz ochotę?

– Nie, Filiku, bo ja przecież jem zieloną trawkę w lecie.

Koło furtki kózka biała także mleka pić nie chciała.

– Zabierz sobie, kotku, dzbanek! Ja jem liście kapuściane […]

 

Pytania:

Jak miał na imię kotek?

Czym kotek częstował zwierzęta?

Co kogucik i kurka jedli na śniadanie?

Co koń jadł rano?

Co gryzł królik?

Co lubi jeść krowa?

Dlaczego kózka nie chciała pić mleka?


  1. ZABAWA GRAFOMOTORYCZNA „KARMIMY ZWIERZĘTA”

Wykonajcie zadanie umieszczone na obrazku poniżej. Jeśli macie możliwość, wydrukujcie obrazek i połączcie pary rysując kredkami. Jeśli nie macie takiej możliwości, pokażcie pary na ekranie.

 


  1. ZABAWA ROZWIJAJĄCA SPOSTRZEGAWCZOŚĆ „CIENIE”

Przyjrzyjcie się uważnie cieniom umieszczonym na obrazku. Czy potraficie odgadnąć jakie zwierzęta ukryły się na ilustracji?

 

 


  1. PREZENTACJA „WIEJSKA ZAGRODA”

Dla urozmaicenia naszych zajęć, proponujemy wam obejrzenie prezentacji multimedialnej. Poznacie w niej Tomka i jego rodzinę. Znajdziecie w niej także zadania do wykonania.

W czasie prezentacji możecie przeczytać opowiadanie – komentarz do slajdów:

 

Slajd 1: Slajd tytułowy

Slajd 2: To jest Tomek i jego czworonożny przyjaciel – pies Kajtek.

Slajd 3: Tomek wraz ze swoimi rodzicami i siostrą Anią mieszka na wsi.

Slajd 4: Mają tam swoje gospodarstwo. Obok domu widać traktor taty i samochód mamy. Jest też kurnik dla kur, na którym zawsze przesiaduje kogut, który budzi nas co ranek swoim głośnym KUKURYKU!

Obok stoi wielka, czerwona stodoła. To dom dla naszych dwóch koni i krów.

W naszej zagrodzie nie zabrakło również gęsi, indyków i kaczek, które pluskają się w stawie. Jest także świnka Chrumka co tapla się w błocie od rana.

Razem z siostrą bardzo lubimy pomagać rodzicom przy wszystkich zwierzętach…

Slajd 5: Jednak to nie wszyscy nasi podopieczni. Zaraz za naszą farmą na wzgórzu pasą się owce i kozy. Pilnuje ich mój Kajtek. Mamy jeszcze kota Łasucha, to Ani ulubieniec.

Wesoło na naszej wsi mijają nam dni…

Slajdy 6-10: Zadania

Slajd 11: Slajd końcowy

 

PREZENTACJA


  1. BAJKA TERAPEUTYCZNA „NA WIEJSKIM PODWÓRKU”

Na koniec zapraszamy do wysłuchania bajki terapeutycznej. Pozwoli ona na zrozumienie jednej z emocji jaką jest złość, oraz pokaże w jaki sposób możemy sobie z nią radzić. Nagranie stanowi małą niespodziankę. Odtwórzcie je koniecznie! 🙂

Zamieszczamy także tekst bajki a pod nim pytania, które pomogą lepiej ją zrozumieć.

 

 

 

„Na wiejskim podwórku” bajka terapeutyczna Tatiany Jankiewicz

 

Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem. I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem…

Pewnego dnia stało się coś strasznego. Na wiejskie podwórko wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka. Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą – świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały.

Wieść o hałaśliwym i skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko ,daleko…ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu ,ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami. Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń…

Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek…

 

Pytania:

  1. Kto mieszkał na podwórku?
  2. Jak zachowywały się zwierzęta na początku bajki?
  3. Kto odwiedził wiejską zagrodę?
  4. Jak zachowywały się zwierzęta gdy zamieszkała z nimi Złość?
  5. Kto przyszedł z pomocą zwierzętom?
  6. Jak zwierzęta pokonały Złość?
  7. Jak zachowywały się gdy Złość została schwytana?
  8. Co to jest złość?
  9. Jak wygląda ktoś, kto się złości?
  10. Czy ty także ją czasem czujesz? W jakich sytuacjach?
  11. Co możesz zrobić, by pokonać złość?

 


PRZYPOMINAMY!

Czekamy na wasze zdjęcia i wiadomości od was. Możecie je przesłać na adres jeszana@wp.pl

Zapraszamy też na przedszkolnego Facebooka

https://www.facebook.com/Przedszkole-Strefa-Malucha-Technopark-Pomerania-793261094138608