TEMAT DNIA: ODGŁOSY Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA
Witajcie! Środowe zabawy poświęcimy odgłosom, jakie wydają zwierzęta, które możemy spotkać w gospodarstwie. Będziemy ćwiczyć nasze uszy (percepcja słuchowa) oraz buzie (zabawy logopedyczne). Zaczynamy! 🙂
Przeczytajcie wiersz „Zabawa w rymy”. Pozwól dziecku odgadnąć odgłosy występujących w tekście zwierząt i naśladować wydawane przez nie dźwięki.
Raz wybuchła na podwórku awantura,
bo zginęły pewnej kurze cztery pióra!
Kura gdacze,
kaczka… (kwacze)
krowa… (ryczy)
świnia… (kwiczy)
owca… (beczy)
Koza… (meczy)
a na płocie przy chlewiku kogut pieje: kukuryku!
Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,
ze stodoły wyszło pisklę w pióropuszu.
Odnalazła kura pióra i umilkła awantura,
a pisklęciu się dostała niezła bura.
Odtwórzcie nagrania odgłosów wydawanych przez zwierzęta. Poproś dziecko, aby spróbowało odgadnąć, do kogo należą te dźwięki.
Przeczytaj dziecku wiersz „Krowa i mucha”. Poproś, by w trakcie słuchania wykonywało ćwiczenia znajdujące się obok tekstu.
„Krowa i mucha” Patrycja Siewiera-Kozłowska
Była sobie krowa mała,
która pożuć trawkę chciała.
Trawka świeża i zielona,
krówka jest nią zachwycona.
Najpierw wącha, (wdech przez nos)
potem wzdycha (wydech przez usta z głośnym westchnieniem: aaach!)
a nad trawką mucha bzyka. (bzzzzz – zęby złączone)
Żuje krówka swoją trawkę, (okrężne ruchy żuchwy)
Myśli: „chyba zjem dokładkę!”
Lecz te myśli jej przerywa mucha,
która ciągle bzyka. (bzzzz – zęby złączone, usta rozciągnięte)
Krowa – pac! – ogonem muchę, (klaśnięcie i wymówienie słowa: pac)
mucha brzęczy wciąż nad uchem! (bzzzz – zęby złączone, usta rozciągnięte)
Tak dzień cały się bawiły,
aż opadły całkiem z siły!
W naszych zajęciach nie może zabraknąć nauki języka angielskiego. Zapraszamy na film umieszczony w linku. Poproś dziecko o to, by powtarzało nazwy zwierząt w języku angielskim.
https://www.youtube.com/watch?v=hewioIU4a64
Pamiętacie wiersz, który poznaliśmy na początku zajęć? Spróbujmy wykonać kurę, która w nim występowała. Pamiętajcie, aby miała dużo piórek. 😉
Przygotujcie:
– 4 kartki w kolorach: jasnożółtym, ciemnożółtym, czerwonym i białym
Jeśli nie macie kolorowych kartek, pokolorujcie białe kredkami lub pomalujcie je farbami
– nożyczki
– klej
– pisak/kredka
Obejrzyjcie wspólnie film z załączonego linku. Będzie on dobrym utrwaleniem naszych dzisiejszych zabaw.
https://www.youtube.com/watch?v=vQbS0Dm0CjA