TEMAT DNIA: ODGŁOSY Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA

 

Witajcie! Środowe zabawy poświęcimy odgłosom, jakie wydają zwierzęta, które możemy spotkać w gospodarstwie. Będziemy ćwiczyć nasze uszy (percepcja słuchowa) oraz buzie (zabawy logopedyczne). Zaczynamy! 🙂

 

 

  1. WIERSZ „ZABAWA W RYMY” MAŁGORZATY STRZAŁKOWSKIEJ

 

Przeczytajcie wiersz „Zabawa w rymy”. Pozwól dziecku odgadnąć odgłosy występujących w tekście zwierząt i naśladować wydawane przez nie dźwięki.

 

 

Raz wybuchła na podwórku awantura,

bo zginęły pewnej kurze cztery pióra!

Kura gdacze,

kaczka… (kwacze)

krowa… (ryczy)

świnia… (kwiczy)

owca… (beczy)

Koza… (meczy)

a na płocie przy chlewiku kogut pieje: kukuryku!

Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,

ze stodoły wyszło pisklę w pióropuszu.

Odnalazła kura pióra i umilkła awantura,

a pisklęciu się dostała niezła bura.


  1. ZABAWA SŁUCHOWA „CO TO ZA ZWIERZĘ?”

Odtwórzcie nagrania odgłosów wydawanych przez zwierzęta. Poproś dziecko, aby spróbowało odgadnąć, do kogo należą te dźwięki.


  1. ZABAWA LOGOPEDYCZNA

Przeczytaj dziecku wiersz „Krowa i mucha”. Poproś, by w trakcie słuchania wykonywało ćwiczenia znajdujące się obok tekstu.

 

„Krowa i mucha” Patrycja Siewiera-Kozłowska

 

Była sobie krowa mała,

która pożuć trawkę chciała.

Trawka świeża i zielona,

krówka jest nią zachwycona.

Najpierw wącha,                                (wdech przez nos)

potem wzdycha                                  (wydech przez usta z głośnym westchnieniem: aaach!)

a nad trawką mucha bzyka.               (bzzzzz – zęby złączone)

Żuje krówka swoją trawkę,                (okrężne ruchy żuchwy)

Myśli: „chyba zjem dokładkę!”

Lecz te myśli jej przerywa mucha,

która ciągle bzyka.                             (bzzzz – zęby złączone, usta rozciągnięte)

Krowa – pac! – ogonem muchę,       (klaśnięcie i wymówienie słowa: pac)

mucha brzęczy wciąż nad uchem!     (bzzzz – zęby złączone, usta rozciągnięte)

Tak dzień cały się bawiły,

aż opadły całkiem z siły!

 


  1. FARM ANIMALS – ZWIERZĘTA W JĘZYKU ANGIELSKIM

W naszych zajęciach nie może zabraknąć nauki języka angielskiego. Zapraszamy na film umieszczony w linku. Poproś dziecko o to, by powtarzało nazwy zwierząt w języku angielskim.

https://www.youtube.com/watch?v=hewioIU4a64


  1. PRACA PLASTYCZNA

Pamiętacie wiersz, który poznaliśmy na początku zajęć? Spróbujmy wykonać kurę, która w nim występowała. Pamiętajcie, aby miała dużo piórek. 😉

 

 

Przygotujcie:

– 4 kartki w kolorach: jasnożółtym, ciemnożółtym, czerwonym i białym

Jeśli nie macie kolorowych kartek, pokolorujcie białe kredkami lub pomalujcie je farbami

– nożyczki

– klej

– pisak/kredka

 

 

  1. Brzuch – Złóżcie ciemnożółtą kartkę w kształt stożka i sklejcie go. Odetnijcie wystający róg kartki.
  2. Ogon – Z jasnożółtej kartki wytnijcie kilka długich i wąskich prostokątów. Zrolujcie je np. na kredce czy ołówku. Doklejcie je z tyłu stożka.

 

 

  1. Nogi – Z czerwonego papieru wytnijcie dwa długie prostokąty i złóżcie je w harmonijkę. Na ich końce naklejcie po jednym czerwonym kole. Przyklejcie nogi do stożka
  2. Skrzydła – Wytnijcie z białej kartki dwa skrzydła i przyklejcie je.

 

 

  1. Grzebień, dziób, korale – wytnij elementy z czerwonego papieru i przyklej do stożka.

 

 

  1. Oczy – Wytnijcie z białego papieru kształt oczu. Pisakiem lub kredką narysujcie źrenice.
  2. Możecie ozdobić swoją kurą wyciętymi z białego papieru kształtami (np. sercami, kołami itp.)

  1. UTRWALENIE WIADOMOŚCI – FILM

Obejrzyjcie wspólnie film z załączonego linku. Będzie on dobrym utrwaleniem naszych dzisiejszych zabaw.

https://www.youtube.com/watch?v=vQbS0Dm0CjA