Czwartek, 15.04.2021r.

TEMAT DNIA: MALI ODKRYWCY

 

Witajcie Bratki! Za oknem zmienna pogoda i nie brakuje chmur, deszczu i zimna. Dlatego dziś przeniesiemy się w znacznie cieplejsze miejsce. Jesteście gotowi na daleką podróż? Wyruszamy!

 

  1. „Co znajduje się w pudełku?” – zabawa badawcza

Uwaga! Rodzicu, przygotuj do tej zabawy pudełko z wiórkami kokosowymi.

 

Przyjrzyjcie się obrazkowi. Przedstawia on zmysły człowieka, dzięki którym możemy poznawać świat. Nazwijcie te zmysły i policzcie, ile ich jest. Co możemy zbadać dzięki każdemu z tych zmysłów?

 

Weźcie tajemnicze pudełko i spróbujcie zbadać je za pomocą wszystkich zmysłów. Poproście rodziców, aby zasłonili wam oczy, np. szalikiem lub chustką, by wyostrzyć wasze zmysły. Najpierw potrząsajcie pudełkiem (słuch), potem powąchajcie jego zawartość (węch), dotknijcie jego zawartości (dotyk), spróbujcie zjeść trochę jego zawartości (smak) a na końcu odsłońcie oczy i zobaczcie jak wygląda zawartość pudełka (wzrok).

Próbujcie opisywać to, czego doświadczacie, rodzice mogą wam pomóc poprzez zadawanie pytań (np. słuch – czy słychać głośno czy cicho; węch-zapach delikatny czy mocny; dotyk – gładki czy chropowaty; smak – słodki czy kwaśny; wzrok – kolor, kształt; itp.)

Na podstawie swoich spostrzeżeń odpowiedzcie, co znajduje się w pudełku.

 

Przyjrzyjcie się fotografiom orzecha kokosowego oraz palmy kokosowej. Jeśli macie możliwość, możecie kupić z rodzicami orzech kokosowy i spróbować jego wnętrza.

 


  1. „Do łodzi, załogo!” – zabawa ruchowa

Do tej zabawy zaproście rodziców i rodzeństwo. Wykonajcie papierową łódeczkę z papieru. Opis składania znajdziecie poniżej. Przygotujcie koc lub chustę. Ich wielkość będzie zależeć od ilości uczestników zabawy. Ustawcie się wokół koca. Połóżcie na jego środku łódeczkę. Zabierze was ona na bezludną wyspę. Poruszajcie kocem w taki sposób, aby łódka przemieszczała się po nim jak po morzu. Możecie poruszać chustą delikatnie (morska bryza) lub trochę mocniej (sztorm). Uważajcie, aby statek nie wypadł poza koc.

 


  1. „Gdzie leżą bezludne wyspy?” – zabawa słowna

Przeczytajcie fragment rozdziału Nocne karmienie rekinów wąsatych w krainie bezludnych wysp z książki Nela i tajemnice oceanów. Tekst opisuje archipelag Malediwów:

 

Cześć! Chciałabym cię teraz zabrać w pewne fantastyczne

miejsce. Gdy tam dotarłam, to stwierdziłam,

że znalazłam jedno z najpiękniejszych miejsc na Ziemi.

Zgadnij, o czym mówię…? O Malediwach!

A wiesz, czym są Malediwy? To ponad 1100 wysepek

na Oceanie Indyjskim, tak dokładnie 1190. Maleńkich,

większych, a nawet takich mikroskopijnych,

wyglądających jak paseczki złotego piasku usypane

na morzu… (…)

Malediwskie wyspy są przepiękne. Piasek jest niesamowicie

biały, a w środku rośnie bujna roślinność

i palmy. Z 1190 wysp tylko 202 jest zamieszkanych…

Wiesz, co to oznacza? Że około 1000 wysp

jest bezludnych.

Jedziemy więc do krainy bezludnych wysp!

Może wybierzemy sobie jakąś i na niej zamieszkamy?

 

Źródło: Nela Mała Reporterka, Nela i tajemnice oceanów,

wyd. Burda, Warszawa 2017, s. 149–151.

 

  • Przyjrzyjcie się fotografiom przedstawiającym Malediwy i opowiedzcie, co na nich widzicie. Znajdźcie Malediwy na mapie świata.
  • Wskażcie również, gdzie leży Polska.
  • Czy Malediwy są blisko, czy daleko?
  • Czy można tam dojechać samochodem, a jeśli nie, to jakim innym środkiem transportu można się tam dostać?


  1. „Nurkowanie na rafie” – film przyrodniczy

Obejrzyj fragmenty filmu przedstawiającego podwodne życie. Jaki zwierzęta udało wam się rozpoznać? Które podobają wam się najbardziej. Jak nazywa się człowiek, który pływa pod wodą? (nurek) Czy Ty również chciałbyś nurkować w oceanie?

https://www.youtube.com/watch?v=XVkADAwOXnU


  1. „Pocztówka z podróży” – karta pracy cz 4, s. 9

Narysuj po śladzie bezludną wyspę. Zacznij od kropki i rysuj w kierunku, jaki pokazuje strzałka. Pamiętaj, by jak najdłużej nie odrywać ołówka od kartki.

 


  1. „ Policz rybki” – zabawa matematyczna

Policz rybki znajdujące się w akwariach. Gdzie jest ich najwięcej a gdzie najmniej?


  1. „Ukryte rybki” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość

Połącz rybki z ich cieniami

 


  1. „Bezludna wyspa” – zabawa plastyczna,

Wykonajcie własną bezludną wyspę dowolną techniką. Poniżej przedstawiamy obrazki, które mogą stać się dla was inspiracją.

 


  1. „ Wesołe rybki” – filmy animacyjne

Na zakończenie zajęć możecie obejrzeć któryś z filmów animowanych opowiadających o podwodnym świecie.

 

  • „Gdzie jest Nemo?”

https://www.cda.pl/video/665469248

 

  • „Gdzie jest Dory?”

https://www.cda.pl/video/665468066

 

  • Rybki z ferajny

https://www.youtube.com/watch?v=EOeRd0QoUQY


To już koniec dzisiejszych oceanicznych przygód. Mamy nadzieję, że bawiliście się doskonale. Zapraszamy na jutrzejsze zadania. Pa! 🙂

Nie zapomnijcie pochwalić się efektami waszych dzisiejszych zabaw. Wyślijcie nam zdjęcia na adres kklaudia100@interia.pl a my zamieścimy je na naszym przedszkolnym Facebooku. J