Grupa „Bratki”

Piątek, 09.04.2021r.

TEMAT DNIA: ZABAWY Z WIATREM

 

Hej Bratki! Czy wiecie, że większość zmian pogodowych wynika z ruchów powietrza, czyli wiatru? Przyjrzymy się dziś uważniej temu zjawisku. Zaczynamy!

 

  1. „Panie Wietrze” – wiersz

Przeczytajcie wiersz a następnie odpowiedzcie na pytania pod tekstem.

Panie Wietrze

Panie Wietrze, panie Wietrze,

Czemu pan nie chodzi w swetrze?

Czemu pan udaje zucha,

Skoro sam pan chłodem dmucha?

Sam oziębia pan powietrze,

Oj, ostrożnie, panie Wietrze!

Gnając chmurki gdzieś na niebie,

Chce pan sam zaziębić siebie?

Jednak lepiej, panie Wietrze,

O tej porze chodzić w swetrze.

Ani się pan sam spodzieje,

Jak pan siebie sam zawieje.

Liczka ma pan coraz bledsze,

panie Wietrze…

Ludwik Jerzy Kern

 

  • O kim był wiersz?
  • O co martwiła się osoba, która rozmawiała z Panem Wiatrem?
  • Jakim powietrzem wiał Pan Wiatr?
  • Co powinien założyć Pan Wiatr w wierszu?
  • Co ty chciałbyś powiedzieć Panu Wiatrowi, o co go zapytać?

  1. „Rozpędzamy chmurki” – zabawa logopedyczna

Narysujcie na kartce (może być format A4 lub większy) duże słońce. Zróbcie z kawałków waty, płatków kosmetycznych lub papieru toaletowego chmurki i zasłońcie nimi rysunek słońca. Spróbujcie zdmuchiwać chmurki aby zaświeciło słońce a następnie dmuchajcie tak, aby chmury zasłoniły słoneczko. Pamiętajcie o prawidłowym oddychaniu – powietrze nabieramy nosem a wydychamy ustami.


  1. „Jaki jest wiatr?” – zabawa badawcza

Spróbujcie wraz z rodzicami znaleźć odpowiedzi na pytania. Pomogą Wam obrazki oraz nagrania.

 

  • Jak wygląda wiatr? Czy można go zobaczyć?
  • Kiedy wiatr jest nam potrzebny?
  • Kiedy może być groźny?
  • Czy wiatr można usłyszeć?
  • Czy można go posmakować, dotknąć, poczuć na skórze?
  • Od czego zależy temperatura wiatru?

 


  1. „Czaruję wiatr” – zabawa muzyczna

Pomyślcie, czy sami możecie wyczarować dźwięki wiatru? Poszukajcie w domu różnych przedmiotów, które wydają dźwięki podobne do podmuchów wiatru. Z pewnością przydadzą się wam gazety, woreczki i reklamówki foliowe, zamknięte w pudełkach sypkie produkty spożywcze (ryż, makaron, kasza, itp.). Spróbujcie zagrać na swoich „instrumentach” różne odgłosy wiatru – delikatny zefirek, wichurę, huragan, tornado, wiatr halny, morską bryzę, sztorm, itp.


  1. „Wiatrak” – praca plastyczna

Obejrzyjcie film i spróbujcie wykonać własny wiatraczek.

https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o


  1. „Karty pracy”

Wykonajcie zadanie na stronie 51. Najpierw ołówkiem narysujcie kontury latawca słuchając wierszyka czytanego przez rodziców. Zacznijcie od miejsca, gdzie znajduje się kropka i rysujcie w kierunku, jaki pokazuje strzałka. Pamiętajcie, aby starać się nie odrywać rysika ołówka od kartki jak najdłużej wytrzymacie. Na końcu pokolorujcie obrazek kredkami.

 


  1. „Wiatr” – film edukacyjny

Obejrzyjcie film aby utrwalić poznane dziś wiadomości.

https://www.youtube.com/watch?v=hft3ts5GP7k


  1. „Domisie – dobry i zły wiatr”- bajka

Obejrzyjcie bajkę o tym, jak Domisie bawią się z wiatrem.

https://www.youtube.com/watch?v=QogX1FbRmF0


Kończymy już nasz tydzień nauki o kwietniowej pogodzie. Zajrzyjcie do nas w przyszłym tygodniu po kolejną porcję zabaw. Do zobaczenia!

Nie zapomnijcie pochwalić się efektami waszych dzisiejszych zabaw. Wyślijcie zdjęcia na adres kklaudia100@interia.pl a my zamieścimy je na naszym przedszkolnym Facebooku. 🙂