Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Słoneczniki” – wtorek  06.04.2021r.

Temat dnia: ,,Ach, ta pogoda – co to takiego?”

 

  1. ,,Czasem słońce, czasem deszcz” – rozwiązywanie zagadek o pogodzie. Do tego zadania potrzebne będą zdjęcia, do pobrania poniżej. Zadaniem dziecka będzie wybranie obrazka, który jest odpowiedzią na zagadkę.

Zadanie 1 obrazki pogody (PDF)

  • Ciepło z zimnem się zmówiło,

srebrne frędzle zawiesiło,

Kiedy ostry mróz przeminie,

w słońcu woda z dachu spłynie (sopel)

 

  • Co to za ogrodnik?

Konewki nie miewa,

a podlewa kwiaty i drzewa.(deszcz)

 

  • Nie widać nic od samego rana,

ziemia jest jakby mlekiem oblana.

Lecz nie martwice się, to nie szkodzi,

bo słońce wróci za kilka godzin.(mgła)

 

  • Gdy wczesnym rankiem na łące się znajdziesz,

może te perły w trawie odnajdziesz. (rosa)

 

  • Pada z góry, z czarnej chmury

nie śnieg, nie deszcz,

W słońcu promieniach

w wodę się zmienia.

Co to jest, czy wiesz?(grad)

 

  • Dom pszczół i Ewa, to będzie… (ulewa)

 

  • Kiedy leci – nic nie gada,

Cicho i ostrożnie siada.

Lecz o wiośnie, kiedy znika,

to dopiero szum, muzyka.(śnieg).

 

  • Huczy, świszczy, leci w pole,

Czyni w koło swe swawole,

zrywa ludziom kapelusze

i wykręca parasole.(wiatr)

 

  1. ,,Kapryśna pogoda” – słuchanie wiersza B. Formy i rozmowa na temat jego treści. Po lekturze można zadać dziecku następujące pytania: Kto był głównym bohaterem? Jakie postacie wezwała do siebie natura? Jakie aury zaplanowano dla poszczególnych pór roku? Opisz pogodę w poszczególnych porach roku.

 

,,Kapryśna pogoda” B. Forma

 

Siedzi natura i myśli sobie.

Och, ja tu zaraz porządek zrobię.

Wnet pory roku do niej przygnały

i różne aury zaplanowały.

 

Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,

słoneczko coraz mocnej przygrzewa.

Często śnieg z deszczem i grad popada,

jednak dni ciepłych znaczna przewaga.

Lato przychodzi zaraz po wiośnie.

Wszyscy witają lato radośnie.

 

Czyściutkie niebo, upały duże

zachody słońca i groźne burze.

Razem z jesienią ulewne deszcze.

Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.

Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,

słońce ukryte ciągle za chmurą.

 

A kiedy zima sroga przybędzie,

lekki, puszysty śnieg sypać będzie.

Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,

będą panować wtedy na świecie.

 

  1. ,,Ścieżka sensoryczna” – przygotujcie wspólnie ścieżkę sensoryczną. Możecie skorzystać z poniższych inspiracji 🙂

Zadanie 3 ścieżka sensoryczna (PDF)


  1. ,,Wiatr północny i słońce” – słuchanie opowiadania M. Strzeleckiego na podstawie bajki Ezopa. Po lekturze można zadać następujące pytania: Kto z kim się pokłócił? Dlaczego? Jakie były warunki zakładu? Kto zwyciężył w zawodach? Jaka mądrość płynie z tej bajki? Warto przypomnieć maluchowi, że siłą nie należy rozwiązywać problemów i sporów, ponieważ może to przynieść czasami odwrotny skutek. Najlepiej rozwiązywać spory za pomocą rozmowy, negocjacji, kompromisów – wzajemnych ustępstw.

 

,,Między dwiema potęgami jakimi, były mroźny

Wiatr Północny i Słońce, rozgorzał wielki spór.

Każdy z żywiołów twierdził, że jest najpotężniejszy.

Wicher dmuchał na chmury i zasłaniał Słońce.

Słońce zaś wyglądało zza chmur i swoimi ciepłymi

promieniami ogrzewało mroźne podmuchy Wiatru,

sprawiając, że nie były one już tak groźne.

Jednak spór musiał zostać rozstrzygnięty. Wicher

ujrzał idącego po ziemi wędrowca i zaproponował,

iż ten zostanie uznany za potężniejszego, kto pozbawi

człowieka jego płaszcza. Wiatr nie czekał nawet

na słowa zgody od Słońca. Zaczął silnie dmuchać,

próbując swoją ogromną siłą zerwać odzienie

z wędrowca. Człowiek jednak z powodu mrozu jeszcze

ściślej otulał się płaszczem.

Wtedy, z uśmiechem na swej okrągłej twarzy,

Słońce wychyliło się zza chmur. Zaczęło delikatnie

ogrzewać swymi promieniami utrudzonego wędrowca.

Robiło się coraz bardziej przyjemnie,

coraz cieplej i cieplej. W końcu człowiekowi zrobiło się tak

ciepło, że postanowił ściągnąć z siebie swój płaszcz.

Słońce swoim mądrym podejściem zwyciężyło zawody

i udowodniło, że prawdziwa potęga nie tkwi

w brutalnej sile, lecz w łagodności, którą dzielimy

się z innymi.”

 


  1. ,,Pozytywna i niszczycielska siła wiatru” – Porozmawiajcie o pozytywnym działaniu wiatru (suszy pranie, w upalne dni przyjemnie chłodzi, przenosi pyłki i nasiona, dzięki niemu powstają odnawialne źródła energii) oraz negatywnym (huragany, trąby powietrzne niszczą wszystko na swojej drodze).

Poniżej  filmik prezentujący niszczycielką moc wiatru.

https://www.youtube.com/watch?v=i4p2JQtKMac


  1. Dla chętnych:

MŁODSZE SŁONECZNIKI: zadania na str. 52.

STARSZE SŁONECZNIKI: zadania na str. 74-75.

 

  1. Wybierzcie się wspólnie na wiosenny spacer 🙂

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com