Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Słoneczniki” – środa  14.04.2021r.

Temat dnia: ,,Ach, ta telewizja.”

 

  1. ,,Mój ulubiony program telewizyjny” – swobodna rozmowa o ulubionym programie telewizyjnym J Przy okazji rozmowy warto ustalić ile czasu dziennie dziecko spędza przed telewizorem i/lub komputerem. Wspólnie spróbujcie określić granice czasowe oglądania telewizji. Możecie razem przygotować krótki kalendarz (tygodniowy) w którym podsumujecie czas spędzony przed szklanym ekranem – co pomoże określić, czy nie jest go za dużo.

  1. ,,Telewizor” – słuchanie wiersza S. Grochowiaka i rozmowa na temat jego treści. Po lekturze można zadać następujące pytania: O czym był wiersz? Do kogo były kierowane słowa wiersza? Jakiej rady udziela autor wiersza? Przed czym ostrzega?(przed nadmiernym oglądaniem telewizji) Co to jest wyobraź­nia? (zdolność do przywoływania i tworzenia w myślach obrazów, wyobrażeń) Czy telewizja może zastąpić wyobraźnię? Jak należy traktować telewi­zję? (rozsądnie, nie wolno pozwolić, aby zawładnęła naszymi myślami i uczuciami).

 

,,Telewizor”

Z telewizorem trzeba rozważnie,

Wybierać to, co naprawdę uczy.

Albo to, co śmieszy.

Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię,

I ją to właśnie uczyń

Czarodziejką zwykłych rzeczy.

Dzbanek na stole, co światłami pryska,

Autobus w deszczu, lśniący niby okoń,

Smuga, którą zwełnia na niebie odrzutowiec…

To są również filmy, dziwne widowiska,

Naciesz nimi oko,

Innym to opowiedz.

Jedni cię obśmieją: „Sam widziałem… eee tam”,

Inni się zadziwią: „On chyba poeta”.

A tyś po prostu fajny jest chłopaczek,

Co lubi trochę mądrzej

Niż inni popatrzeć.


  1. ,,Jak nie telewizor to co?” – zabawa pantomimiczna. To zadanie wymaga od każdego uczestnika wymyślenia propozycji spędzania wolnego czasu i przedstawienia jej za pomocą naśladowania (np. czytanie książki, jeżdżenie na rowerze, granie w piłkę, malowanie itp.). Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi następuje zmiana pokazującego 🙂

  1. ,,Zasady korzystania z telewizji” – ustalcie wspólnie z domownikami zasady korzystania z telewizji. Starajcie się stosować do ustalonych reguł J Do tego zadania potrzebne będą: większa kartka papieru, lub arkusz, kolorowe mazaki, kredki. Po ustaleniu reguł mama lub tata zapisuje je na kartce, a dziecko dorysowuje do odpowiednich punktów piktogramy.

Przykładowe zasady:

  • Telewizor włączamy pod nadzorem osoby dorosłej.
  • Czas poświęcony oglądaniu telewizji powinien wynosić 30 minut.
  • Utrzymujemy odpowiednią odległość od ekranu telewizora.
  • Oglądamy programy przeznaczone dla dzieci – informacja jest umieszczona w lewym górnym rogu.
  • Nie oglądamy telewizji nocą, a wieczorem podczas oglądania włączamy lampkę.
  • Gdy jest ładna pogoda, wybieramy pobyt na świeżym powietrzu, a nie na siedzenie przed telewizorem.

  1. ,,Maszt telewizyjny” – zabawa konstrukcyjna. Zabawę warto rozpocząć rozmową na temat anteny telewizyjnej i jej budowy. Należy wyjaśnić, iż maszt to antena do przekazywania sygnałów telewi­zyjnych lub radiowych do odbiorników naziemnych, jej wysokość wynosi ok. 200 m. Do tego zadania można zaprosić wszystkich domowników. Możecie wykorzystać różnego rodzaju klocki. Pamiętajcie o zasadach wznoszenia budowli trójwymiarowych, zachowaniu równowagi – szer­sza podstawa, większe klocki na dole, mniejsze na górze. Po wykonaniu zadań obejrzyjcie swoje maszty telewizyjne, opiszcie jak wyglądają, a także opowiedzcie jakie trudności napotkały was podczas ich wznoszenia. Sprawdźcie, która wieża jest najwyższa, a która – najniższa.

  1. Jak dawniej powstawały filmy rysunkowe? Jak obecnie powstają filmy? – możecie się tego dowiedzieć klikając w linki znajdujące się poniżej 😉

  1. Dla chętnych 😉
  • MŁODSZE SŁONECZNIKI: zad. str. 4 –3.
  • STARSZE SŁONECZNIKI: zad. 6 – 7.

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com