Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Słoneczniki” – środa 14.04.2021r.
Temat dnia: ,,Ach, ta telewizja.”
- ,,Mój ulubiony program telewizyjny” – swobodna rozmowa o ulubionym programie telewizyjnym J Przy okazji rozmowy warto ustalić ile czasu dziennie dziecko spędza przed telewizorem i/lub komputerem. Wspólnie spróbujcie określić granice czasowe oglądania telewizji. Możecie razem przygotować krótki kalendarz (tygodniowy) w którym podsumujecie czas spędzony przed szklanym ekranem – co pomoże określić, czy nie jest go za dużo.
- ,,Telewizor” – słuchanie wiersza S. Grochowiaka i rozmowa na temat jego treści. Po lekturze można zadać następujące pytania: O czym był wiersz? Do kogo były kierowane słowa wiersza? Jakiej rady udziela autor wiersza? Przed czym ostrzega?(przed nadmiernym oglądaniem telewizji) Co to jest wyobraźnia? (zdolność do przywoływania i tworzenia w myślach obrazów, wyobrażeń) Czy telewizja może zastąpić wyobraźnię? Jak należy traktować telewizję? (rozsądnie, nie wolno pozwolić, aby zawładnęła naszymi myślami i uczuciami).
,,Telewizor”
Z telewizorem trzeba rozważnie,
Wybierać to, co naprawdę uczy.
Albo to, co śmieszy.
Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię,
I ją to właśnie uczyń
Czarodziejką zwykłych rzeczy.
Dzbanek na stole, co światłami pryska,
Autobus w deszczu, lśniący niby okoń,
Smuga, którą zwełnia na niebie odrzutowiec…
To są również filmy, dziwne widowiska,
Naciesz nimi oko,
Innym to opowiedz.
Jedni cię obśmieją: „Sam widziałem… eee tam”,
Inni się zadziwią: „On chyba poeta”.
A tyś po prostu fajny jest chłopaczek,
Co lubi trochę mądrzej
Niż inni popatrzeć.
- ,,Jak nie telewizor to co?” – zabawa pantomimiczna. To zadanie wymaga od każdego uczestnika wymyślenia propozycji spędzania wolnego czasu i przedstawienia jej za pomocą naśladowania (np. czytanie książki, jeżdżenie na rowerze, granie w piłkę, malowanie itp.). Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi następuje zmiana pokazującego 🙂
- ,,Zasady korzystania z telewizji” – ustalcie wspólnie z domownikami zasady korzystania z telewizji. Starajcie się stosować do ustalonych reguł J Do tego zadania potrzebne będą: większa kartka papieru, lub arkusz, kolorowe mazaki, kredki. Po ustaleniu reguł mama lub tata zapisuje je na kartce, a dziecko dorysowuje do odpowiednich punktów piktogramy.
Przykładowe zasady:
- Telewizor włączamy pod nadzorem osoby dorosłej.
- Czas poświęcony oglądaniu telewizji powinien wynosić 30 minut.
- Utrzymujemy odpowiednią odległość od ekranu telewizora.
- Oglądamy programy przeznaczone dla dzieci – informacja jest umieszczona w lewym górnym rogu.
- Nie oglądamy telewizji nocą, a wieczorem podczas oglądania włączamy lampkę.
- Gdy jest ładna pogoda, wybieramy pobyt na świeżym powietrzu, a nie na siedzenie przed telewizorem.
- ,,Maszt telewizyjny” – zabawa konstrukcyjna. Zabawę warto rozpocząć rozmową na temat anteny telewizyjnej i jej budowy. Należy wyjaśnić, iż maszt to antena do przekazywania sygnałów telewizyjnych lub radiowych do odbiorników naziemnych, jej wysokość wynosi ok. 200 m. Do tego zadania można zaprosić wszystkich domowników. Możecie wykorzystać różnego rodzaju klocki. Pamiętajcie o zasadach wznoszenia budowli trójwymiarowych, zachowaniu równowagi – szersza podstawa, większe klocki na dole, mniejsze na górze. Po wykonaniu zadań obejrzyjcie swoje maszty telewizyjne, opiszcie jak wyglądają, a także opowiedzcie jakie trudności napotkały was podczas ich wznoszenia. Sprawdźcie, która wieża jest najwyższa, a która – najniższa.
- Jak dawniej powstawały filmy rysunkowe? Jak obecnie powstają filmy? – możecie się tego dowiedzieć klikając w linki znajdujące się poniżej 😉
- Dla chętnych 😉
- MŁODSZE SŁONECZNIKI: zad. str. 4 –3.
- STARSZE SŁONECZNIKI: zad. 6 – 7.
Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego z proponowanych zadań można podesłać je na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com