GRUPA:  STOKROTKI

TEMAT TYGODNIA: Pstryczek elektryczek.

TEMAT DNIA: Przygotowania do Świąt Wielkanocnych.

Środa, 31.03.2021r.


  1. „Świąteczne porządki” – zabawa tematyczna; doskonalenie motoryki małej i dużej w czasie sprzątania zabawek w swoim pokoju, wycierania kurzu, układania książeczek, odkurzania.

  1. „Wielkanocne potrawy” – oglądanie czasopism i książek kucharskich przedstawiających wielkanocne potrawy, zwrócenie uwagi na charakterystyczne wypieki: babka, mazurek.

 


  1. „Wielkanocna babka” – zachęcam do upieczenia razem z dziećmi świątecznego ciasta :babki lub babeczek wielkanocnych. Wypieki można oczywiście ładne ozdobić. Wykorzystujemy tutaj urządzenia elektryczne takie jak mikser czy robot kuchenny. Tłumaczymy dzieciom zasady bezpieczeństwa w czasie pomagania dorosłym w pracach domowych. Na koniec wspólna degustacja.

  1. „Najłatwiejsze ciasto…” – zabawa naśladowcza. Rodzic opowiada, a dziecko ilustruje ruchem opowieść.

 

„Zbliżają się Święta Wielkiej Nocy. Gospodyni zaczęła piec jedno z tradycyjnych ciast – babkę. Najpierw przygotowała sobie dużą misę (rysujemy palcem w powietrzu przed sobą koło). Potem wsypała do niej kilka garści mąki: 1, 2, 3 (wrzucamy mąkę). Rozgniotła w rękach masło i dołożyła do mąki (pocieramy pięścią jednej ręki o otwartą dłoń drugiej). Wlała trochę mleka i wrzuciła sześć jaj. Rozbiła skorupki: jedną, drugą, trzecią, czwartą, piątą, szóstą (klaszczemy 6 razy). Pomieszała. Raz jedną ręką, raz drugą , raz jedną, raz drugą (zataczamy pięścią koło przed sobą). Skoro ciasto było wymieszane, gospodyni włożyła rodzynki (wiercimy wskazującym palcem jednej rączki o otwartej dłoni drugiej) i …wrzuciła skórkę pomarańczy: pach, pach. I pomieszała (mieszamy). Następnie odstawiła, by wyrosło (przestawiamy coś ciężkiego)…Musiała trochę poczekać. Raz, dwa, trzy (3 razy klaskamy)…już wyrosło. Gospodyni przełożyła ciasto do formy i włożyła do piekarnika (przekładamy). A po upieczeniu wyjęła wspaniałą, pachnącą świąteczną babkę. Ale pachnie. Czujecie…(wciągamy nosem powietrze, wydychamy ustami ).”


  1. „Praca i odpoczynek” – Rozmowa na temat zachowania równowagi między pracą i odpoczynkiem, wpływającym korzystnie na zdrowie – jako wstęp do ćwiczeń gimnastycznych.

Zestaw ćwiczeń:

– „Ręce w górę” – ćwiczenie rozwijające duże grupy mięśniowe: dziecko siedzi na podłodze po turecku. Odwodzi ręce od boków do góry i klaszcze jak najwyżej nad głową. Po klaśnięciu ręce prowadzi po tym samym torze do boków tułowia.

– „Pod mostkiem” – z pomocą rodzica lub rodzeństwa – ćwiczenie tułowia i równowagi.

Jedna osoba opiera dłonie i stopy na podłodze i robi koci grzbiet, a np. dziecko przechodzi pod nim, jak pod mostkiem.

– „Kurczaczki” – ćwiczenie z elementami skoku: dziecko skacze na obu nogach w przód, w tył, w bok zgodnie z poleceniem rodzica. Skoki mogą być wykonywane w miejscu lub z przesunięciem.

– „Na zielonej łące”- ćwiczenie uspokajające: ćwiczenie wdechów i wydechów, w leżeniu na plecach, na brzuchu, w siadzie po turecku, na stojąco. W każdej pozycji ręce wędrują od boków tułowia do złączenia nad głową w czasie wdechu, a w czasie wydechu wracają tą samą drogą. Po dwóch powtórzeniach wdechu i wydechu dziecko zmienia ułożenie ciała.


  1. „Prasuję, gotuję, piekę” – zabawa językowa; wzbogacanie słownictwa czynnego. Wsłuchiwanie się w odgłosy urządzeń elektrycznych, które posiadają Państwo w domach i nazywanie czynności, które powodują ich powstanie.

  1. „Świąteczne wzorki” – kolorowanka. Propozycja ozdobienia jajka lub babki świątecznej kredkami, flamastrami lub farbami.

 


Drodzy Rodzice, wyżej wymienione zadania i zabawy są propozycjami, z których możecie skorzystać danego dnia. Nie macie Państwo obowiązku realizowania wszystkich treści.

Pozdrawiam serdecznie Magdalena Kaługa