SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH
DLA DZIECI Z GR. „BRATKI”
Środa 06.05.2020r.
TEMAT DNIA: „MOJA MIEJSCOWOŚĆ”
Wrażliwość na zmiany, na piękno miejsca, w którym żyjemy – zarówno tego najbliższego, jakim jest nasza miejscowość, region, cały kraj stanowi bazę kształtowania poczucia wyjątkowości miejsca pochodzenia, a w konsekwencji – kształtowania postaw patriotycznych. Z biegiem lat granice ojczyzny przedszkolaka poszerzają się, ogarniają coraz większy obszar, kontakty z ludźmi, aby wreszcie w przyszłości mogło nastąpić zrozumienie i utożsamianie się z takimi pojęciami, jak „moja ojczyzna”, określeniami „moja Polska”, czy „jestem Polakiem”. Odpowiedzialność za kształtowanie postaw obywatelskich, patriotycznych spoczywa w ogromnej mierze na instytucjach wychowawczych, w tym na przedszkolu.
Dziecko w wieku przedszkolnym jest głównie członkiem rodziny i grupy przedszkolnej. Jest także członkiem społeczeństwa, chociaż w życiu społecznym uczestniczy jeszcze w sposób bardzo ograniczony. Z wiekiem jego zainteresowanie światem wykraczającym poza rodzinę i przedszkole, staje się coraz doroślejsze, dlatego instytucja przedszkola ma za zadanie kształtować postawy dziecka jako członka społeczeństwa, przygotowywać je do bycia obywatelem swojej małej ojczyzny, czyli miejsca, w którym żyje. Osoba wychowawcy odgrywa tu znaczącą rolę. Nie ma innego sposobu przekazywania dzieciom widzenia i przeżywania świata, niż demonstrując własne zaangażowanie i zainteresowanie otaczającym światem.
Dzieci oglądają pocztówki, zdjęcia i ilustracje przedstawiające Szczecin, rozpoznają znane budowle i ulice.
Jest na mapie mała kropka,
ja tu mieszkam, tu mnie spotkasz.
Jakie ciekawie i wesoło
w moim świecie naokoło.
Na podwórku trzy kałuże,
położyły się przy murze,
trzepak bardzo dziś kaprysi –
duży dywan na nim wisi.
Słońce z cieniem gra tu w berka,
pan kominiarz z dachu zerka,
teraz chyba każdy przyzna,
że jest piękna ma Ojczyzna!
Rozmowa na temat wiersza
Pokazanie dziecku jak wygląda Herb Szczecina
Wysłuchanie piosenki o naszym mieście.
https://www.youtube.com/watch?v=BIKmVUONGQc
Zabawa dydaktyczna pt. ,,Głoska – sylaba.”
Rodzic pyta dziecko na jaką głoskę rozpoczynają się wyrazy: Szczecin, Gryf, Odra, Zamek, Brama, Magnolie. Następnie dzieci dzielą te wyrazy na sylaby.
Ćwiczenie koordynacji wzrokowej pt. ,,Pocięty obrazek.”
Dzieci siadają przy stołach. Zadaniem dzieci jest poskładanie obrazka pociętego na 6 części i przyklejenie go na kartkę papieru.
Zabawa ruchowa z opowieścią pt. ,, Spacer z rodzicami po Szczecinie”.
Zadaniem dzieci jest ilustrowanie ruchem opowiadania rodzica. W tle może grać muzyka ( ,,Dla Elizy” Ludwika van Beethovena).
– Idziesz z mamą i tatą na spacer nad rzekę.
– Tata stawia bardzo duże kroki.
– Mama idzie w butach na wysokich obcasach małymi krokami, a dziecko podskakuje.
– Nad rzeką tata zbiera kwiaty dla mamy.
– Mama karmi kaczki.
– Dziecko łapie motyle.
Zabawa matematyczna pt. ,,Piankowe figury.”
Dzieci siedzą na dywanie. Otrzymują zestaw figur geometrycznych oraz liczb i znaków matematycznych. Nauczyciel wydaje dzieciom polecenia np.
• Podnieść do góry koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt,
• Połóż kwadrat w prawym górnym rogu,
• Weź dwa trójkąty i połóż koło kwadratu – ile masz razem figur? (4)
• Zabierz jeden trójkąt – a teraz ile masz razem figur (3)
Pozdrawiam bardzo Ciocia Ania.