Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – poniedziałek 04.05.2020
Temat dnia: ,,W krainie muzyki.”
Wiosna jest pełna dźwięków, śpiewów i muzyki. Cały świat budzi się ze snu i cieszy się z ciepłego słoneczka. Spróbujcie razem zagrać wiosenny koncert. Do tej zabawy można zaangażować wszystkich domowników i wtedy podzielić odgłosy pomiędzy nich. Prowadzący zabawę, jak dyrygent daje znać, które ,,instrumenty” mają ,,grać”.
Dziecko: | |
Szeleszczą suche liście skąd wychodzi zaspany jeż.
|
– psz, psz, psz |
Chlapie błoto pod nogami.
|
– klap, klap, klap |
Spadają kropelki z topniejących sopli.
|
– pac, pac, pac |
Cieszą się żabki.
|
– łebe, łebe, łebe |
Bociek ogłasza, że już wrócił do gniazda.
|
– kle, kle, kle |
Skowronek radośnie wzlatuje do słonka.
|
– pirli, pirli, pirli |
Szumi wiatr w gałęziach bazi.
|
– f, f, f |
Bzyczą pszczółki w krokusach.
|
– bzzz |
To pisklęta w gnieździe, już są głodne.
|
– pi, pi, pi |
Można zacząć od pytań, a potem pokazać maluchowi ilustracje, np. : Dzisiaj będziemy rozmawiać o instrumentach. Jakie instrumenty muzyczne znasz? Czy kiedyś grałaś/eś na jakimś instrumencie? Jakim?
Po tym krótkim wprowadzaniu pokazujemy dziecku ilustracje. Można poprosić malucha o wskazanie i nazwanie znanych mu instrumentów. Porozmawiajcie o ich wyglądzie i o dźwiękach, jakie wydają. Posłuchajcie nagrania i spróbujcie określić, dźwięki jakich instrumentów słychać? (fortepian, skrzypce, trąbka, bęben, harfa, trójkąt)
Kaszę zalewamy ciepłą wodą (z barwnikiem spożywczym) i zagniatamy na jednolitą masę.
Do odżywki dodajemy małymi porcjami mąkę, mieszamy dokładnie, gdy masa gęstnieje, sprawdzamy, czy się nie klei, następnie wyrabiamy w rękach. Jak jest gęsta to można dodać kilka kropli olejku.
Wszystkie składniki dokładnie mieszamy (można użyć miksera). Powstałą masę podgrzewamy na małym ogniu (cały czas mieszając) do momentu kiedy zgęstnieje i będzie odchodziła od palców. Jeszcze ciepłą wyrabiamy jak normalne ciasto, dzielimy na kawałki i do każdego dodajemy dany składnik, dalej wyrabiamy do uzyskania jednolitego koloru i konsystencji. Można do niej dodać przyprawy w proszku (mniej więcej po ¾ opakowania) – kurkumę, słodką paprykę, cynamon, kakao oraz ziarna czarnuszki, suszone kwiaty lawendy oraz świeżą, posiekaną miętę. Aby wzmocnić wrażenia sensoryczne można dodać także po kropelce olejku lawendowego i miętowego lub olejki do ciasta. Po skończonej zabawie ciastolinę przechowujemy w szczelnie zamkniętych pojemnikach.
Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com