Drogie Dzieci, Drodzy Rodzice,

w kolejnym tygodniu zapraszamy Was na wiejskie podwórko. Będziemy poznawać świat zwierząt gospodarskich.

W poniedziałek dzieci będą mogły dowiedzieć się, jakie zwierzęta spotkamy na farmie.

Zapraszamy do wspólnej zabawy! 🙂

 

TEMAT DNIA: W GOSPODARSTWIE

 

  1. WIERSZ „W GOSPODARSTWIE”

Drogi Rodzicu, przeczytaj swojemu dziecku wiersz a potem zadaj pytania znajdujące się pod tekstem. Możesz również wymyślić swoje własne. Daj dziecku czas na zastanowienie się i samodzielną odpowiedź. Jeśli tego potrzebuje, przeczytaj wiersz ponownie.

 

 

„W gospodarstwie” T.M. Massalska

 

Pieje kogut już od świtu:

– Kukuryku! Kukuryku!

Kura do kurczaków żwawo

gdacze: – W lewo!

Gdacze: – W prawo!

Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!

Trzy kaczątka dziobem pcha.

Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!

Aż po prostu brak jej tchu.

Koń opędza się od much.

I rży głośno: – Jestem zuch!

Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!

Co za hałas! Co za szum!  Kot cichutko miauczy: – Miau!

A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

 

Pytania:

Jakie zwierzęta występowały w wierszu?;

Jaki głos wydaje: kogut / kura / kaczka / krowa / świnia / kot / pies? (dzieci po kolei naśladują głosy zwierząt).


  1. ZABAWA RUCHWA „BIEG KONIKÓW”

 

 

Ustalcie z dzieckiem miejsce w pokoju, gdzie będzie stajnia. Możecie je wyznaczyć np. za pomocą sznurka, gazety, chustki itp. Zaczarujcie Wasze dziecko w konika. Wykorzystajcie znaleziony w domu instrument muzyczny. Jeśli go nie macie, wystarczy „grać” potrząsając pojemnikiem np. z makaronem czy ryżem.

Gdy rodzic będzie grał na instrumencie, dziecko porusza się po pokoju naśladując konika. Gdy muzyka ucichnie, zawołaj „stajnia!”. Na to hasło, dziecko powinno jak najszybciej znaleźć się w stajni. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie. Możecie zmieniać miejsce stajni i ustalać jej położenie w różnych częściach domu.

Jeśli wieczorem maluch nie będzie chciał udać się spać, możecie pobawić się z nim i ustalić, że stajnią będzie łóżko. 😉


  1. PIOSENKA „DZIWNE ROZMOWY”

Włączcie wspólnie piosenkę (link poniżej). Spróbujcie nauczyć się jej na pamięć. Poproś dziecko, by poruszało się w czasie kolejnych zwrotek tak, jak zwierzę które w niej występuje. Może też naśladować odgłosy zwierząt z piosenki.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ

 

Piosenka „Dziwne rozmowy”

sł. Anna Alexandrowicz,

muz. Włodzimierz Zaliński

 

W chlewiku mieszka świnka

i trąca ryjkiem drzwi.

Gdy niosę jej jedzenie,

to ona: „Kwi, kwi, kwi!”

 

Na drzewie siedzi wrona,

jest czarna, trochę zła.

Gdy pytam: „Jak się miewasz?”,

to ona: „Kra, kra, kra!”

 

Opodal chodzi kaczka,

co krzywe nóżki ma.

Ja mówię jej: „Dzień dobry”,

a ona: „Kwa, kwa, kwa.”

 

Przed budą trzy szczeniaczki,

podnoszą straszny gwałt.

Ja mówię: „Cicho, pieski”,

a one: „Hau, hau, hau!”


  1. ZABAWA RUCHOWA „GĄSKI”

 

 

Poszukajcie w domu długiego sznurka lub kłębka wełny. Rozwińcie go tworząc ścieżkę. Może być ona prosta, ale mile widziane również zakręty. Poproś dziecko by zdjęło kapcie i skarpety. Zaproś je do przejścia na boso po stworzonej ścieżce. Niech maluch najpierw przejdzie drogę krokami a potem spróbuje przejść ją stopa za stopą. Jeśli trudno mu będzie utrzymać równowagę, niech rozłoży ręce na bok.


  1. PRACA PLASTYCZNA „MASKI”

 

 

Wydrukujcie i wytnijcie maski zwierząt. Pozwól dziecku je ozdobić. Wykorzystajcie różne materiały plastyczne, które znajdziecie w domu – kredki, pisaki, farby, kolorowy papier, bibuła itp. Gdy maski będą gotowe, wystarczy tylko przymocować gumkę lub tasiemkę.

Maski – plik PDF