Drogie Dzieci, Drodzy Rodzice,
w kolejnym tygodniu zapraszamy Was na wiejskie podwórko. Będziemy poznawać świat zwierząt gospodarskich.
W poniedziałek dzieci będą mogły dowiedzieć się, jakie zwierzęta spotkamy na farmie.
Zapraszamy do wspólnej zabawy! 🙂
TEMAT DNIA: W GOSPODARSTWIE
Drogi Rodzicu, przeczytaj swojemu dziecku wiersz a potem zadaj pytania znajdujące się pod tekstem. Możesz również wymyślić swoje własne. Daj dziecku czas na zastanowienie się i samodzielną odpowiedź. Jeśli tego potrzebuje, przeczytaj wiersz ponownie.
„W gospodarstwie” T.M. Massalska
Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum! Kot cichutko miauczy: – Miau!
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!
Pytania:
Jakie zwierzęta występowały w wierszu?;
Jaki głos wydaje: kogut / kura / kaczka / krowa / świnia / kot / pies? (dzieci po kolei naśladują głosy zwierząt).
Ustalcie z dzieckiem miejsce w pokoju, gdzie będzie stajnia. Możecie je wyznaczyć np. za pomocą sznurka, gazety, chustki itp. Zaczarujcie Wasze dziecko w konika. Wykorzystajcie znaleziony w domu instrument muzyczny. Jeśli go nie macie, wystarczy „grać” potrząsając pojemnikiem np. z makaronem czy ryżem.
Gdy rodzic będzie grał na instrumencie, dziecko porusza się po pokoju naśladując konika. Gdy muzyka ucichnie, zawołaj „stajnia!”. Na to hasło, dziecko powinno jak najszybciej znaleźć się w stajni. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie. Możecie zmieniać miejsce stajni i ustalać jej położenie w różnych częściach domu.
Jeśli wieczorem maluch nie będzie chciał udać się spać, możecie pobawić się z nim i ustalić, że stajnią będzie łóżko. 😉
Włączcie wspólnie piosenkę (link poniżej). Spróbujcie nauczyć się jej na pamięć. Poproś dziecko, by poruszało się w czasie kolejnych zwrotek tak, jak zwierzę które w niej występuje. Może też naśladować odgłosy zwierząt z piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ
Piosenka „Dziwne rozmowy”
sł. Anna Alexandrowicz,
muz. Włodzimierz Zaliński
W chlewiku mieszka świnka
i trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosę jej jedzenie,
to ona: „Kwi, kwi, kwi!”
Na drzewie siedzi wrona,
jest czarna, trochę zła.
Gdy pytam: „Jak się miewasz?”,
to ona: „Kra, kra, kra!”
Opodal chodzi kaczka,
co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej: „Dzień dobry”,
a ona: „Kwa, kwa, kwa.”
Przed budą trzy szczeniaczki,
podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię: „Cicho, pieski”,
a one: „Hau, hau, hau!”
Poszukajcie w domu długiego sznurka lub kłębka wełny. Rozwińcie go tworząc ścieżkę. Może być ona prosta, ale mile widziane również zakręty. Poproś dziecko by zdjęło kapcie i skarpety. Zaproś je do przejścia na boso po stworzonej ścieżce. Niech maluch najpierw przejdzie drogę krokami a potem spróbuje przejść ją stopa za stopą. Jeśli trudno mu będzie utrzymać równowagę, niech rozłoży ręce na bok.
Wydrukujcie i wytnijcie maski zwierząt. Pozwól dziecku je ozdobić. Wykorzystajcie różne materiały plastyczne, które znajdziecie w domu – kredki, pisaki, farby, kolorowy papier, bibuła itp. Gdy maski będą gotowe, wystarczy tylko przymocować gumkę lub tasiemkę.