Środa – 10.06.2020

 

Temat dnia: Tęcza.

 

  1. Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? – dyskusja.

Rodzic pyta dziecko:

  • Jakie zjawisko atmosferyczne kojarzy się z kolorami?
  • Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? (niebo po deszczu, kiedy świeci słońce; na trawie pokrytej kropelkami wody; podczas rozpryskiwania wody z węża ogrodowego; w kałuży itd.).  W razie trudności z odpowiedzią rodzic może pokazać dziecku zdjęcia.
  • Co jest potrzebne, żeby powstała tęcza?

 

  1. Jak powstaje tęcza? – eksperyment.

Rodzic przynosi dużą szklaną miskę z wodą, lusterko i białą kartkę. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień (lub pochmurny z użyciem latarki). Do miski wypełnionej wodą rodzic wkłada pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywa miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza. Rodzic pyta dziecko, dlaczego tak się stało (wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego na wielobarwne widmo)

 

  1. Zagadka Gagatka – zabawy matematyczne.

Rodzic przygotowuje pojemnik z kolorowymi wstążkami (wstążki w kolorach tęczy, różnej długości, różnej szerokości). Wyjaśnia, że w pojemniku są schowane kolory tęczy. Prosi, aby dziecko spróbowało wymienić te kolory (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy). Rodzic wyjmuje kolejne wstążki i układa je na dywanie. Następnie wysypuje pozostałe wstążki na dywan. Prosi, aby dziecko ułożyło ze wstążek swoją tęczę.

Pyta dziecko:

  • Ile kolorów ma tęcza? Policz.
  • A ile kolorów będzie miała tęcza, jeśli zabierzemy jeden?

Rodzic prosi, aby dziecko wrzuciło jeden kolor z powrotem do pojemnika. Dziecko liczy, ile kolorów zostało, i podaje odpowiedź. Rodzic prosi, aby dziecko wkładało do pojemnika kolejne kolory, za każdym razem pytając, ile zostało. Gdy dziecko wrzuci do pojemnika ostatni kolor, rozrzuca wszystkie wstążki po pokoju. Prosi, aby dziecko wybierało wstążki i układało je według określonego kryterium: według kolorów / długości / szerokości.

 

  1. Tęcza – wykonanie pracy plastycznej.

Rodzic przygotowuje gąbkę kuchenną, farby, pędzelki, kartkę papieru z bloku technicznego formatu A3. Dziecko wykonuje pracę według instrukcji: na gąbce maluje grubą warstwą farby siedem pasków będących kolorami tęczy, kładzie gąbkę w lewym dolnym rogu kartki i jednym ruchem maluje łuk kończący się w prawym dolnym rogu kartki.

 

  1. Taniec tęczy – zabawa ruchowa przy muzyce.

Rodzic włącza dowolny utwór z repertuaru muzyki klasycznej. Dziecko bierze jedną wstążkę i porusza nią w rytm muzyki, tworząc swobodne improwizacje ruchowe.

 

https://www.youtube.com/watch?v=2Woy6AnSx8U

 

Karty pracy 

Karta pracy 1

Karta pracy 2

Karta pracy 3