Wtorek – 14.04.2020
Temat dnia: Na polu.
Szukanie różnic i podobieństw na podstawie zdjęć. Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia
terenów wiejskich i miejskich. Prosi o wskazanie różnic i podobieństw.
Rodzic pokazuje obrazki siana i słomy oraz wyrazy do czytania globalnego. Pyta dziecko, czym różni się słoma od siana:
siano
– wysuszona trawa, pożywienie dla zwierząt, bardziej miękkie, zielone,
słoma
– odpadowy materiał po koszeniu zboża, szorstka,
Rodzic zadaje dziecku pytania:
Opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi
–– Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie
odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…
–– Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).
–– Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren
powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki
chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).
–– Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć
pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki
wdech i wydech).
–– Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do przedszkola.
Nasiona owsa można kupić w sklepie ogrodniczym albo na targu. Jako naczynie możemy wykorzystać płaską tackę albo talerzyk, plastikową donicę albo ozdobny pojemnik.
Ułóż dziecko wygodnie na plecach. Na jego brzuszku połóż książkę, posadź na niej misia lub inną ulubiona zabawkę. Dziecko, wdychając i wydychając powietrze huśta misia, który to unosi się, to opada. Dziecko musi oddychać powoli i spokojnie, tak, żeby miś nie spadł z huśtawki.
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
Karty pracy.