Poniedziałek, 27.04.2020r.
TEMAT DNIA: MOJE ULUBIONE KSIĄŻKI
Witajcie Słoneczniki! Zaczynamy nowy tydzień naszych zabaw. Tym razem udamy się do bajkowej krainy książek. Jestem pewna, że uwielbiacie je czytać razem z rodzicami.
Przeczytajcie wiersz i spróbujcie odpowiedzieć na pytania pod nim.
„Moje książki” Iwona Salach
Moje książki kolorowe
stoją równo na półeczce.
Myję ręce i oglądam
kartkę po karteczce.
Czasem książki czyta mama,
bo ja nie potrafię sama.
Z książek wiele się dowiecie
o szerokim pięknym świecie.
O roślinach, o zwierzętach,
o dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte,
a więc ją do ręki bierz.
Pytania:
Rozłóżcie na dywanie różne książki. Spróbujcie podzielić je na zbiory, np.:
– książki duże i małe;
– książki prostokątne, kwadratowe, w innych kształtach;
– książki dla dzieci i dla dorosłych;
– według tematyki (np. bajki, o dinozaurach, kulinarne, podróżnicze, itp.);
– książki z obrazkami i bez nich;
– książki z cienkimi stronami i ze stronami z tektury;
– itp., itd.
Przypatrzcie się uważnie książkom i cieniom na obrazku. Spróbujcie połączyć je w pary.
Przygotujcie do zabawy ulubioną książkę. Stańcie przed regałem. Kładźcie książkę na półki o różnej wysokości i proście, aby rodzice mówili, gdzie ją kładziecie (na górze, na dole, na środku). Potem zamieńcie się rolami – rodzic kładzie książkę na półki a dziecko opowiada jak wysoko. Możecie także zwiększyć trudność zabawy o określenia na, (np. na stole), pod (np. pod łóżkiem, obok (np. obok misia), itp.
Poproście rodziców, żeby przygotowali rekwizyty, które kojarzą się z bajkami i spróbujcie odgadnąć z jakich bajek pochodzą.
Przykłady:
– pantofelek – Kopciuszek
– kozak, kapelusz – Kot w butach
– Piernik, ciastka – Jaś i Małgosia
– jabłko – Śpiąca Królewna
– rysunek śnieżynki-Królowa Śniegu
– koszyk – Czerwony Kapturek
– itp., itd.
Przyjrzyjcie się obrazkom. Czy potraficie znaleźć 3 szczegóły, którymi różni się każda para obrazków?
Poproście rodziców aby przygotowali duży koszyk lub pojemnik. Niech ukryją w nich różne produkty spożywcze (np. warzywa czy owoce) i przykryją chustką. Możecie też zasłonić oczy np. szalikiem. Waszym zadaniem będzie rozpoznanie ukrytych produktów tylko za pomocą dotyku.
Posłuchajcie nagrania bajki o zmęczonej książce z bajkami.